Apples iPad dominerer fortsatt i nettbrett-markedet. Ledelsen til konkurrentene svinger fra kvartal til kvartal, men er lavere nå enn på samme tid i fjor. Tallet for tredje kvartal er trolig et nytt bunnivå. (Bilde: Apple)

iPad mister markedsandeler

Men alle venter Apple-revansj innen nyttår.

IDC kom i går med en rapport om nettbrettmarkedet i årets tredje kvartal. I likhet med tallene fra Strategy Analytics, som digi.no skrev om for snart to uker siden, har også IDC registrert en betydelig nedgang i leveransene av Apples nettbrett siden andre kvartal. Dette har ført til kraftig redusert markedsandel.

IDC mener at iPads markedsandel har falt fra 68,2 prosent i andre kvartal til «bare» 50,4 prosent i årets tredje kvartal. Dette skyldes at selskapet har levert færre nettbrett – 14 millioner i stedet for 17 millioner, som i andre kvartal. Samtidig har de totale leveransene av nettbrett vokst med 6,7 prosent til 27,8 millioner i løpet av tredje kvartal. Dette er forøvrig 49,5 prosent høyere enn i tredje kvartal i fjor.

Tom Mainelli, IDCs forskningsdirektør for nettbrett, sier i en pressemelding at Apple hadde et veldig sterkt andrekvartal, men at leveransene til både forbrukere og virksomheter sank i tredje kvartal.

– Vi mener at en betydelig andel av forbrukerne som er interessert i å kjøpe et Apple-nettbrett, satt rolig i tredje kvartal i forventning om en kunngjøring av den nye iPad mini. Vi venter at Apple vil ha et veldig godt (fjerde, red. anm.) kvartal, nå som iPad mini og fjerde generasjons iPad i full størrelse, begge blir levert, sier Mainelli.

Han legger til at den relativt høye prisen på iPad mini vil gi betydelig rom for leverandører med Android-baserte nettbrett også i fjerde kvartal.

Nettbrettmarkedet i tredje kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011. Alle leveransetall er oppgitt i antall millioner leverte enheter.
Nettbrettmarkedet i tredje kvartal 2012, sammenlignet med samme kvartal i 2011. Alle leveransetall er oppgitt i antall millioner leverte enheter. Bilde: IDC

Tredje kvartal betegnes nemlig som et svært vellykket kvartal for mange av leverandørene av Android-baserte nettbrett.

IDC mener at Samsung fortsatt er størst i dette markedssegmentet, og at selskapet har omtrent doblet både leveransene og markedsandelene siden andre kvartal. Da leverte selskapet 2,4 millioner nettbrett, noe som ga en markedsandel på 9,6 prosent. Tilsvarende tall for tredje kvartal var 5,1 millioner brett og en markedsandel på 18,4 prosent.

Amazon har beholdt tredjeplassen i nettbrettmarkedet med sin spesialutgave av Android og Kindle Fire. Leveransene økte fra 1,3 til 2,5 millioner, mens markedsandelen vokste fra 5,0 til 9,0 prosent. Noe av denne veksten skyldes introduksjonen av nye Kindle Fire HD-nettbrett i dette kvartalet.

Asus leverer Googles Nexus 7-nettbrett og vinner mye på dette. Leveransene har gått opp fra drøyt 850 000 i andre kvartal til 2,4 millioner i tredje kvartal. Med dette økte markedsandelen fra 3,4 til 8,6 prosent.

Lenovo har nå skjøvet Acer ned fra femteplassen, men har ifølge IDC ikke mer enn 1,4 prosent av markedet.

De resterende leverandørene er samlet i en kategorien «Others». Denne beholder markedsandelen fra andre kvartal, samtidig som at den har økt leveransene fra 3,1 til 3,3 millioner enheter.

– Konkurrentene øker presset på markedslederen Apple, sier Ryan Reith, program manager for IDCs Mobile Device Trackers, i en pressemelding.

– Med den nye introduksjonen av et antall med Windows 8- og Windows RT-nettbrett, har forbrukere nå en tredje levedyktig plattform å velge fra. Men prissettingen er kritisk innen nettbrett, og Microsoft og selskapets partnere vil få det tøft med å vinne en andel forbrukernes lommebøker når prisene starter på 500 dollar, mener Reith.

Chart: Worldwide Tablet Vendors Market Share, 2012Q3Description: Worldwide Quarterly Tablet TrackerIDC's Worldwide Quarterly Tracker provides total market size and vendor share for both the Tablet and eReader markets in 46 countries. Detailed segmentation is provided by CPU, operating system, connectivity type, screen size and resolution, storage, distribution channel, and customer segment. Measurement for this tracker is in units, value, and end-user price. For more information, or to subscribe to the research, please contact Kathy Nagamine at 1-650-350-6423 or knagamine@idc.com. Further detail about this tracker can be found at:http://www.idc.com/tracker/showproductinfo.jsp?prod_id=81Tags: Samsung, Apple, Amazon, Asus, Lenovo, Tablet, IDC, tracker, Q3 2012, 3Q 2012, market share, galaxy, iPad, Kindle, Transformer, ideapad, 2012Q3Author: IDCcharts powered by iCharts

    Les også:

Til toppen