iPad trosser sanksjonene mot Iran

Amerikansk IT-utstyr selges åpent, trass handelsblokade og «satan»-propaganda.

Teheran (NTB-Reuters-AFP): Nettbrettet iPad har nådd fram til databrukere i Iran, selv om landet sliter med økonomiske sanksjoner fra vestlige land. Brettene går unna som varmt hvetebrød i butikkene i hovedstaden Teheran.

For unge iranske dataentusiaster spiller det liten rolle at produkter som iPad og den avanserte mobiltelefonen iPhone er produsert i USA – altså av «den store Satan», som islamistene kaller landet. Men de er forbløffet over at varene er så lett tilgjengelige.

– Det er rart at man kan finne amerikanernes nyeste høyteknologiske produkter til rimelige priser i et land som lider under harde amerikanske straffetiltak, sier Manoush Tavakkoli, en 36 år gammel iraner som nettopp har kjøpt seg iPad.

Priser
I butikkene i Teheran selges iPad for priser som tilsvarer mellom 4.000 og litt under 6.500 kroner, ikke så ulikt prisnivået i Norge. Men det er stor forskjell på gjennomsnittlige inntekter i Norge og i Iran: Den jevne iraner tjener bare vel en firedel så mye som de fleste norske arbeidstakere.

USA innførte allerede i 1979 et forbud mot handel med de fleste typer av varer med Iran, etter at islamistene hadde styrtet sjahens regime, okkupert den amerikanske ambassaden i Teheran og satt i gang et langvarig gisseldrama. I 2006 skjerpet FNs sikkerhetsråd sine straffetiltak som reaksjon på iranernes atomprogram.

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov sa i uken som gikk at det nå er på tide å vurdere om sanksjonene skal fjernes. Men en vestlig diplomat sier ifølge nyhetsbyrået AFP at det er tvilsomt om den såkalte sekslandsgruppen – USA, Russland, Kina, Storbritannia, Tyskland og Frankrike – kan enes om å oppheve straffetiltakene.

Halter
Politikerne halter altså etter den økonomiske virkeligheten, som gjenspeiles i det livlige salget av varer som iPad og iPhone i Teheran.

– Sanksjonene kan nok ha skapt begrensninger for iranske handelsfolk, men de har funnet ut hvordan de skal få dekket behovene sine, sier en butikkeier som bare presenterer seg som Bahman til nyhetsbyrået Reuters.

– Vi fikk inn iPad i butikkene i Teheran mindre enn en måned etter at brettet ble tilgjengelig på verdensmarkedet. Det samme gjelder for varer fra andre amerikanske merkevarer som Dell, Hewlett-Packard eller Motorola, forteller Bahman.

Hvis etterspørselen skulle svikte, vil det ifølge både selgere og kunder ikke være noen direkte følge av handelssanksjoner. Det vil heller bli et utslag av synkende kjøpekraft, som i sin tur kan være en følge av Teheran-regimets indre økonomiske politikk. (©NTB)

Til toppen