Apples høstlanseringer av iPad fører i år, som i fjor til at etterspørselen etter de eksisterende produktene er lavest i tredje kvartal. Men på grunn av svak årlig vekst i tredje kvartal har Apples andel i nettbrettmarkedet blitt redusert med mer enn ti prosentpoeng det siste året. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

iPad under 30 prosent

Nettbrettmarkedet preget av langsommere vekst.

Ingenting tyder på at nettbrettmarkedet er mettet ennå, men de siste tallene fra IDC tyder på at veksten har stilnet noe. I årets tredje kvartal økte de globale nettbrettleveransene med «bare» 36,7 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor, ifølge IDC. I de tre foregående kvartalene har veksten derimot vært på mellom 59,6 og 142,4 prosent.

Sammenlignet med andre kvartal i år, har nettbrettleveransene økt med 5,5 prosent.

Mye av årsaken til den reduserte veksten finner man hos Apple. Selskapets første nye iPader på et år, kommer først i salg i november. Mange venter med å kjøpe produkter når de vet at nye produkter er rett rundt hjørnet. Også andre aktører er berørt av dette, men tilsynelatende ikke i like stor grad som Apple.

Med en vekst på bare 0,6 prosent i iPad-leveransene det siste året, henger Apple altså langt bak den generelle veksten i markedet. Til gjengjeld opplever flere av selskapets konkurrenter betydelig vekst i leveransene.

Blant de fem største leverandørene er det leveransene til Lenovo som har vokst raskest, med 420,7 prosent på et år. Men utgangspunktet på omtrent 400 000 leverte nettbrett for et år siden, var ikke spesielt sterkt. Også Acer vokser svært raskt.

De fem største leverandørene av nettbrett i tredje kvartal av 2013. I løpet av året har Lenovo og Acer passert både Amazon og Microsoft.
De fem største leverandørene av nettbrett i tredje kvartal av 2013. I løpet av året har Lenovo og Acer passert både Amazon og Microsoft. Bilde: IDC

De mer etablerte leverandørene av nettbrett, opplever noe roligere vekst. Men også selskapene som hadde noe bedre fotfeste allerede for et år siden, Samsung og Asus, har økt leveransene med mellom 53,9 og 123,0 prosent det siste året.

Selv om IDC i denne rapporten ikke går i detalj på markedsandelene til de enkelte plattformene, opplyser selskapet at det er Android-produkter som står for det meste av veksten. Selskapet skriver også at Windows-nettbrett fortsatt sliter med å vinne til seg forbrukere.

Den samlede veksten for de øvrige leverandørene er derimot lavere enn veksten til det generelle markedet. Men det siste halvåret har disse, samlet sett, levert flere nettbrett enn Apple. Men mange av disse regnes som produkter med lav kvalitet.

– Disse lavpris, Android-baserte produktene gjør nettbrett tilgjengelige for et større forbrukermarked, noe som er bra. Men mange bruker billige deler og versjoner av Android som ikke er godkjente av Google, noe som kan resultere i en utilfredsstillende brukeropplevelse, begrenset bruk og svært lite engasjement innen økosystemet, sier Tom Mainelli, forskningsdirektør for nettbrett i IDC, i en pressemelding.

– Androids vekst på nettbrett har vært et makeløst skue, men leveranser alene vil ikke garantere langsiktig suksess. For å oppnå dette, behøver du en bærekraftig forretningsmodell for maskinvare, et sunt økosystem for utviklere og fornøyde sluttbrukere, advarer Mainelli.

    Les også:

Til toppen