Ipeas snittkunde ringer over gjennomsnittet

Ipea tilbyr gratis mobil-abonnement til snittkunder, og tjener penger på de som er for pratesyke.

Telefoniselskapet Ipea har siden juni i år toppet Post- og teletilsynets liste over de billigste mobilabonnementene, med Ipea Hades, et tilsynelatende gratis abonnement.

Ipea tok utgangspunkt i teletilsynets tall for hva en gjennomsnittlig nordmann ringer for, og opprettet et abonnement som er gratis for de som ringer for like mye eller mindre. Resultatet ble Ipea Hades, et abonnement som inkluderer 142 gratis ringeminutter hver måned, samt 99 SMS-meldinger.

Ole Norstad, administrerende direktør i Ipea, vil ikke si hvor mange kunder de har fått på abonnementet, men han hevder at kundemassen øker jevnt og trutt med rundt 10 prosent.

Med et slikt abonnement er det en stor risiko for at bare kunder som ringer lite ville hivd seg på. Isåfall ville satsningen vært et tapsprosjekt, da Ipea ikke har eget mobilnett og må kjøpe kapasitet av enten Telenor eller Netcom.

Norstad hevder imdlertid at deres kunder ringer for mer enn gjennomsnittsnordmannen.

- Vi har en gjennomsnittkunde som ligger bra over det, sier Ole Norstad, administrerende direktør i Ipea, til digi.no.

Han vil ikke oppgi hvor mye over landssnittet Ipeas snittkunde ringer for, men hevder at det er nok til at Ipea med sitt lave kostnadsnivå klarer å tjene penger på kundene sine.

- Med våre kostnader tjener vi gode penger, sier Norstad.

    Les også:

Til toppen