Apples nye iPhone 5 er tydelig plaget av en del barnesykdommer. (Bilde: Apple)

iPhone 5 kan gi diger telefonregning

– Bruker mobildata selv om WLAN er tilkoblet.

I serien av feil som har blitt oppdaget ved iPhone 5 og iOS 6, er det enkelte som er mer alvorlige enn andre. En feil som nå ser ut til å ramme ganske mange, er at iPhone 5 laster ned store mengder data via mobilnettet, til tross for at mobilen er tilkoblet et trådløst nettverk (WLAN/WiFI).

Problemet har blitt omtalt av brukere i andre land omtrent siden iPhone 5 kom i salg. Apple har for lengst gitt ut en oppdatering til iPhone 5 for løser dette problemet, men tilsynelatende bare for kunder av mobiloperatøren Verizon.

Men problemet gjelder definitivt ikke bare kunder av Verizon. Til digi.no forteller Morten P. Røvik at hans iPhone 5 av uforklarlige årsaker har lastet ned 561 megabyte med data over Telenors mobilnett i løpet av seks dager. I går skrudde Røvik av mobildatastøtten, og etter det har telleren i MinFaktura-appen til Telenor bare økt til 576 megabyte.

Morten P. Røvik har måttet skru av mobildata for at utgiftene ikke skal løpe løpsk.
Morten P. Røvik har måttet skru av mobildata for at utgiftene ikke skal løpe løpsk. Bilde: Morten Prom

Røvik har ingen forklaring på hva slags data det er snakk om, siden han ikke har på noen push-tjeneste eller synkroniserer noe annet enn hans bildestrøm mot iCloud. Han forteller at han bruker samme innstillinger som han har brukt i forbindelse med tidligere iPhone-modeller.

Røvik har selv vært i kontakt med Telenors kundeservice, som skal ha opplyst at de ikke er kjent med problemet. Selskapet skal ikke ha registrert at iPhone 5 bruker mer data enn andre versjoner.

Mellom den 2. og den 8. oktober lastet Morten P. Røvik ned 561 megabyte via Telenors mobilnett, uten helt å vite hvorfor det skjedde. Men feilen ser ut til å være relatert til iPhone 5.
Mellom den 2. og den 8. oktober lastet Morten P. Røvik ned 561 megabyte via Telenors mobilnett, uten helt å vite hvorfor det skjedde. Men feilen ser ut til å være relatert til iPhone 5. Bilde: Morten P. Røvik

Spørsmålet er hva som er årsaken til det hele. Det at Apple ga ut en feilfiks til Verizon-kundene kan tyde på at det er et operatørspesifikt problem. Men også kunder av andre operatører, inkludert Telstra og Vodafone, skal ha opplevd det samme. Flere har fått svært store telefonregninger på grunn av dette.

Problemet gjelder tilsynelatende bare iPhone 5. Brukere av eldre iPhone-modeller med iOS 6 ser ikke ut til å oppleve problemet.

Nå kan det se ut til at enkelte har greid å løse problemet ved å tilbakestille nettverksinnstillingene til mobilen. Denne metoden er omtalt her. Men Røvik forteller at dette ikke har gjort noen forskjell hos ham.

Til digi.no forteller Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor, at selskapet ikke er kjent med problemet. Han lover at selskapet skal se nærmere på problemet, blant annet ved å utføre egne tester. Men i skrivende stund har ikke digi.no mottatt mer informasjon om dette fra Telenor.

    Les også:

Til toppen