iPhone blir reklamenettverk

Nytt annonsesystem kan bli gullgruve for Apple.

Apple er på vei inn i nytt og ukjent territorium. I går presenterte de sitt flunkende nye iAd-nettverk.

Dette er Apples store inntog inn i den mobile annonsebransjen, et marked som er spådd enorm vekst av ekspertene.

iAd blir et nytt marked for annonsører, og samtidig er dette en ny forretningsmodell for de mange utviklerne som tilbyr gratisapps til iPhone.

Det kan også bli litt av en gullgruve for Apple.

40 prosent av annonseomsetningen går i lomma på Apple, mens utviklere (som velger å benytte seg av tilbudet i sine applikasjoner) skal få 60 prosent.

Løsningen bygges direkte inn i iPhone OS 4.0, som selskapet presenterte i går kveld norsk tid. Lansering blir til sommeren, og fra høsten vil også iPad få dette.

Reklamen skal kjøre som del av applikasjonene brukerne laster ned, og da typisk i gratisapplikasjonene.

Under gårsdagens presentasjon fortalte Steve Jobs at de nå har rundet 50 millioner solgte iPhones. Disse blir altså til et gigantisk nedlagsfelt for annonser gjennom iAd.

Legger man til iPod touch (35 millioner solgt) og iPad, som har solgt 500.000 enheter under en uke etter lansering, så ser man at dette markedet kan bli stort.

Ut fra det Apple viste frem fra scenen i går satser de på interaktive annonser og videorelatert reklame. Disse blir en del av iPhone 4.0, og skal kjøres direkte i applikasjonene. Annonsene skal for øvrig utformes i HTML 5.

    Les også:

Til toppen