iPhone blir som en dråpe i havet

I Gartners oversikt over det globale mobilmarkedet er Nokia er suveren. Apple merkes knapt.

Analyseselskapet Gartner har lagt fram sine anslag over det globale markedet for mobiltelefoner, målt i antall solgte enheter.

Sammenliknet med andre kvartal i fjor økte markedet med 11,8 prosent til over 304 millioner enheter.

Fordelt på leverandører viser anslagene av Nokia økte sitt salg med 20,3 prosent til over 120 millioner enheter.

Apple iPhone, som oppfattes som en stor suksess, har solgt til sammen 12 millioner enheter siden den kom på markedet for i overkant av ett år siden. Nokia alene selger ti ganger så mange enheter på bare ett kvartal.

Nokia økte sin markedsandel fra 36,7 prosent til 39,5 prosent. De gjør det spesielt godt innen de aller rimeligste mobiltelefonene. Gartner venter at Nokia fortsetter å øke sin markedsandel i annet halvår 2008, takket være sitt brede utvalg, og fordi den ventede modellen med trykkskjerm vil tilhøre ikke det dyreste prissegmentet, men den øvre delen av mellomsegmentet. Forutsatt at den får riktig utseende og funksjonalitet, antar Gartner at den vil selge godt.

De to andre som øker kraftig av de fem store leverandørene, er Samsung, med 28 prosent, og LG med 44,1 prosent. I absolutte tall er framgangen til disse to henholdsvis 10,1 og 8,2 millioner enheter.

Både Motorola og Sony Ericsson går tilbake, med henholdsvis 23,2 prosent (9,2 millioner enheter) og 5,7 prosent (1,4 millioner enheter).

Gartner tror både Samsung og LG vil fortsette å vokse, og er skeptisk til hvorvidt Motorola og Sony Ericsson vil greie å snu motgang til medgang.

Denne tabellen viser markedet per leverandør:

Analysen av salgstallene per verdensdel viser at utviklingen er svært ujevn.

I Vest-Europa ble det solgt 8,2 prosent færre mobiltelefoner i andre kvartal 2008 enn i andre kvartal 2007, til sammen 42 millioner enheter. Gartner peker på at penetrasjonen er 121,5 prosent, og at salget i andre kvartal er 16 prosent høyere enn i første kvartal, et tegn på at nedgangen kan være i ferd med å snu.

I et annet mettet marked, Japan, falt mobilsalget med 22,1 prosent til 9,4 millioner enheter. Årsaken, ifølge Gartner, er at nye mobiltelefoner er ikke funksjonsrike nok til å motivere abonnenter til å bytte, og at leverandørenes abonnementssubsidier er blitt vesentlig dårligere.

I Nord-Amerika økte salget med 6,58 prosent til 44,1 millioner enheter. Her er penetrasjonen lavere, samtidig som veksten i hovedsak dreier seg om at folk bytter ut eldre mobiler for å kjøpe nye.

I andre regioner er tendensen sterk økning:

  • Opp 20,5 prosent til 115 millioner enheter i Asia/Stillehavet (utenom Japan)
  • Opp 18 prosent til 56 millioner enheter i Øst-Europa, Midtøsten og Afrika
  • Opp nesten 19 prosent til 38,5 millioner enheter i Latin Amerika

    Les også:

Til toppen