iPhone-eierne er de ivrigste surferne

Av mobilene med tilgang til vanlige nettsider, brukes Apple overlegent mest.

Net Applications offentliggjorde denne uken tall fra sin Market Share-tjeneste, om hvilke mobiltelefoner som brukes til å surfe vanlige nettsider. Det går fram av selskapets forklaring at statistikken ikke omfatter bruken av spesielt tilrettelagte mobilsider eller WAP, og heller ikke omfanget av bruken i interne bedriftstjenester.

Av de vanlige nettstedene som tallene omfatter, er 43 prosent nettbutikker, 18 prosent er bedriftssider og 10 prosent er innholdssider.

Tallene (se Mobile Browsing by Platform Market Share) viser at iPhone er svært overrepresentert i forhold til apparatets markedsandel: Den brukes dobbelt så mye som alle andre mobiltelefoner til sammen.

En annen fritt tilgjengelig rapport fra Net Applications, Browsing by Device Category, viser at surfing med mobil sto for 0,69 prosent av alle visninger av normale websider i januar, og at denne andelen økte til 0,72 prosent i februar. Tilsvarende andeler for pc-surfing var 98,99 prosent og 98,93 prosent.

Her er Net Applications’ grafiske framstilling av fordelingen per mobiltelefon:

Hva som ligger under kategorien Java ME er ikke nærmere forklart. Net Applications sier selv at markedsandelene til Android og Blackberry (RIM) øker raskt. Et annet usikkerhetsmoment kan knyttes til hva slags utslag Opera Mini har på tallene: Med denne løsningen går ikke mobiltelefonen rett til de opprinnelige nettsidene, men tar en omvei om Operas egne servere. Sannsynligvis registrerer Net Appllications denne surfingen ikke som mobil, men som pc.

At Symbian brukes lite til å aksessere vanlige nettsteder, er ikke overraskende: De fleste apparater med denne plattformen har så små skjermer at bruken på tjenester uten spesiell tilrettelegging er nærmest håpløst.

Analyseselskapet IDC publiserte nylig tall som viser at Apple iPhone i 2008 var den tredje mest solgte «konvergente enheten» (altså smart mobiltelefon) i Vest-Europa, med en markedsandel på 11,2 prosent, etter Nokia (med Symbian som plattform) og RIM (Blackberry) med henholdsvis 53,2 prosent og 11,9 prosent.

    Les også:

Til toppen