iPhone-helgen ryddet ikke all tvil av banen

Den første salgshelgen var hektisk, men analytikere tviler på hvor vellykket iPhone blir.

Flere analytikere mener at det ble solgt omtrent en halv million eksemplarer av Apples nye mobiltelefon, iPhone, i helgen. Mobilen kom i salg i USA fredag kveld, norsk tid.

Analytikeren Trip Chowdhry ved Global Equities Research i San Francisco sier til LA Times at det ble solgt omtrent 525.000 iPhone-er. Dette tallet er blant annet basert på informasjon om at omtrent halvparten av Apple-butikkene på vestkysten av USA ble utsolgt allerede den første dagen.

Chowdhry får støtte fra analyseselskapet Piper Jaffray, som i en rapport anslår antallet solgte iPhone-er til omtrent 500.000. I San Francisco, New York og Minneapolis skal 95 prosent ha valgt modellen med den største harddisken, 8 GB.

Salget skal ha vært høyere enn systemene til mobiloperatøren AT&T hadde forutsatt. Selskapets aktiveringssystem for iPhone ble såpass hardt belastet at mange ikke fikk aktivert mobilen før etter nærmere to dager. Talspersoner for AT&T hevder dog at aktiveringen gikk smertefritt for de aller fleste.

Høye salgstall den første helgen til tross, mener analyseselskapet Ovum at Apple vil komme til å slite med å greie å selge 10 millioner eksemplarer av iPhone innen utgangen av 2008. Det nevnes flere årsaker til dette.

Den viktigste er prisen. Ovum mener iPhone koster for mye til å være et masseprodukt. De peker også på at mange er kritiske til de teknologiske manglene mobilen har. Det er lenge til utgangen av 2008, og det kan gi konkurrentene tid til å reagere dersom etterspørselen etter iPhone fortsetter å være høy.

Ovum mener at konkurrentene også kan dra nytte av en haloeffekt iPhone skaper. Dersom kundene ikke har råd til iPhone kan de komme til å velge et billigere alternativ med tilsvarende funksjoner.

    Les også:

Til toppen