FORBRUKERTEKNOLOGI

- iPhone ingen gullgruve for utviklere

Ikke nok å toppe salglistene, avslører norsk programvarehus.

iPhone er ingen gullgruve, sier daglig leder Kjell Rune Monsø i Apps AS, selskapet som topper salgslisten for programvare til Apples telefon i Norge.
iPhone er ingen gullgruve, sier daglig leder Kjell Rune Monsø i Apps AS, selskapet som topper salgslisten for programvare til Apples telefon i Norge.
22. okt. 2009 - 11:36

Apples App Store er verdens største programvarebutikk, med over 85.000 apps. Til sammen er de lastet ned over to milliarder ganger.

Det enorme tilbudet er til glede for alle som har iPhone, men samtidig en stor utfordring for utviklere, som kappes om oppmerksomhet.

Markedsplassen er nemlig ikke den gullgruven som media skal ha det til, avslører et norsk programvarehus i denne artikkelen.

Dagbladet understreket i går hvor viktig det er å ligge på topp av listene, ved å nekte å opplyse eksakte tall for nedlasting.

Den siste uken har deres skattesøk-app tronet øverst på listen over solgte iPhone-programmer i Norge, noe de forventer vil gi 100.000 kroner i inntekter.

Apple opplyser ikke salgstallene, men opplysninger fra utviklerne bak blant annet Dagbladets skatteprogram avslører hva som kreves for å toppe salgslistene.

- For å komme på topp 10 kreves det rundt hundre nedlastinger hver dag. Topp 50 krever bare 20. Det er kanskje overraskende for mange, men da snakker vi om betalte apps, sier daglig leder Kjell Rune Monsø i Apps AS til digi.no.

Han vet hva han snakker om. Apps AS har lagt ut syv programmer på App Store, og ligger for tiden inne både på første og tredjeplass på salgslisten.

Monsø understreker at det er langt vanskeligere å toppe listene med gratis-programmer.

- Værapplikasjonen Yr.no har en jevn nedlasting på 300 hver dag og den ligger på 15. plass. Det er stor forskjell på gratis og betalt.

Forretningsmodellen bak App Store, der Apple beholder 30 prosent av inntektene og utviklerne resten, har allerede skapt noen millionærer, også blant hobbyutviklere i Norge, men de aller fleste må trolig nøye seg med smuler.

Digi.no har tidligere skrevet om det norske ekteparet som omsetter for én million kroner, hovedsaklig ved å selge en radio-app til iPhone.

- Radio-appen deres er nok mer unntaket enn regelen, mener Monsø.

- Gullgruven som media skriver om er nok litt opphauset. Veldig mange andre som prøver seg lanserer programmer som bare ligger på topplistene et par dager. Kanskje drar de inn 10-15 tusen, sier han.

- Det antar jeg ikke står i forhold til utviklingstiden deres, slår Apps-sjefen fast.

Han understreker at det ikke betyr at det ikke er noe håp, også for bedrifter. Apps AS har satset på en forretningsstrategi der markedsføringen gjøres i samarbeid med andre.

- Det gjør vi vet å knytte oss opp mot partnere som kan pushe applikasjonene våre. Som selvstendig aktør har vi ikke mye markedsføring utover det å være på topplistene, forteller Kjell Rune Monsø.

Monsø ønsker ikke å gå nærmere inn på omsetningen, verken per app eller totalt. Men han forteller gjerne hvilket program de har tjent mest på foreløpig.

- Uten tvil kronespillet. Det er et spill som de fleste har et nostalgisk forhold til.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.