Japanske kunder lar seg ikke imponere av iPhone. De er vant til mer avanserte mobiler.

iPhone selger dårlig i Japan

Apple sliter i konkurransen med avanserte japanske smartmobiler, og når neppe salgsmålet sitt.

Apple har lykkes godt med sin iPhone, og salget går veldig godt i alle land utenom ett, ifølge Wall Street Journal.

Japan regnes som verdens elektronikk-mekka. Det er få steder i verden der interessen for nye elektroniske enheter er så stor, og interessen var stor for iPhone også her. Da iPhone 3G ble lansert 11. juli, overnattet kundene i kø og den ble utsolgt umiddelbart.

I tiden etterpå har imidlertid salget dabbet av. Ifølge analytikere som Wall Street Journal har snakket med, har det kontinuerlige salget falt til en tredjedel av hva det opprinnelig lå på, og flere butikker skal ha overfylte hyller med usolgte iPone-mobiler.

iPhone er priset relativt høyt, og japanerne er allerede bortskjemte med et stort utvalgt av avanserte smartmobiler. Det er også et marked som er vanskelig for vestlige selskaper å nå opp i. Nokia, som er den ubestridte markedslederen på verdensbasis, har en markedsandel på under 1 prosent i Japan. Markedslederen i Japan heter Sharp, og de har mer enn 25 prosent av markedet.

Det var likevel forventet at iPhone skulle klare å bite fra seg, fordi iPod og Macintosh-maskinene har fått et godt fotfeste i det japanske markedet.

Ifølge analyseselskapet MM Research Institute har japanerne kjøpt omtrent 200.000 iPhones i løpet av de to første månedene mobilen har vært på markedet. Det regnes som ganske godt, men fordi mesteparten av salget var på starten, forventes det ikke lengre at Apple skal klare å selge den halve millionen enheter som Apple hadde regnet med.

Apples iPhone har utmerket seg som en godt designet mobil som virker, men den ligger ikke langt fremme når det gjelder å ta i bruk ny teknologi. Den forrige utgaven hadde ikke 3G-støtte, og for japanere er ikke 3G-støtte noe nytt og spennende. 3G har vært standard i mange år i Japan, og de er vant til å se på mobil-TV og å bruke mobilen til å betale med, takket være spesialiserte innebygde mikrobrikker.

Apples App Store trekkes frem som en potensiell konkurransefordel for iPhone, men selv om japanerne er langt fremme i bruk av ny teknologi og nye løsninger, så er de mer konservative i forhold til å kjøpe ting på nettet.

    Les også:

Til toppen