iPhone skal selges på billig-kjede

Verdens største butikk-kjede skal selge Apples mobil, men «RIMI-utgaven» av iPhone er ikke klar ennå.

Den amerikanske butikk-kjeden Wal-Mart er både beundret og beryktet.

Selskapet er en ruvende aktør over hele USA, og er kjent for å presse sine leverandører hardt på pris. De har en enorm markedsmakt, og forskjellen på å selge gjennom Wal-Mart og ikke å gjøre det er i mange tilfeller forskjellen mellom å være en av de største aktørene og å være en nisjeleverandør.

Wal-Mart er en av de få butikkene som har klart seg godt gjennom finanskrisen så langt. Konkurrenter som Circuit City har gått konkurs, og mange kunder velger nå å handle hos Wal-Mart istedenfor hos mer eksklusive og dyrere butikker.

Nå har også Apple gått til Wal-Mart for å selge sin iPhone, ifølge amerikanske PC World. Det betyr at de blir den andre gigantkjeden, etter elektronikkspesialisten Best Buy, som tilbyr iPhone.

Som vanlig har Wal-Mart forsøkt å presse sin leverandør på pris, men i motsetning til de aller fleste andre har de ikke klart å å skvise prisen like hardt. Wal-Mart får selge iPhone 3G med 8 gigabyte lagringskapasitet for 197 dollar. Det er 2 dollar mindre enn hva andre butikker, inkludert Apples egne butikker, får lov til.

Det var forventet at Apple og Wal-Mart ville fortelle om en slik avtale, men markedet ble skuffet over at det ikke var snakk om en ny modell. Mange så for seg at Apple ville komme med en billig-utgave med bare 4 gigabyte minne for å gå inn på lavprissegmentet.

Allerede før avtalen har Apple 30 prosent av det amerikanske smartphone-markedet, og 17 prosent på verdensbasis. Det er derfor knyttet store forventninger til hva som skjer når eller hvis Apple lanserer en «RIMI-utgave» av iPhone.

    Les også:

Til toppen