ANALYSER

iPod-brukerne kjøper lite fra iTunes

En ny undersøkelser viser at interessen for å kjøpe musikk på iTunes er liten blant europeiske iPod-brukere.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
19. sep. 2006 - 13:39

Bare 17 prosent av europeiske eiere av en Apple iPod, kjøper musikk jevnlig fra Apples musikktjeneste, iTunes Music Store. Dette til tross for at iPod-eierne er ivrige til å kjøpe nedlastbar musikk enn eiere av andre typer MP3-spillere. Det skriver analyseselskapet Jupiter Research i en ny rapport.

Omtrent fem prosent av innholde på en gjennomsnittlig brukers iPod, omtrent 20 spor, er blitt kjøpt og lastet ned. Det resterende er enten blitt rippet fra CD-er eller skaffet til veie på annet vis. Fortsatt kjøper de aller fleste heller CD-er enn nedlastbare musikkfiler. Omtrent 30 prosent av de 4000 konsumentene som har deltatt i undersøkelsen, oppgir at de driver med ulovlig fildeling. Dessuten lytter omtrent 23 prosent til fritt tilgjengelige, lovlige lydfiler.

Ifølge Reuters forventes det at det europeiske markedet for digital musikknedlasting vil bli på 385 millioner euro i år, en dobling fra i fjor. Men den gjennomsnittlige iPod-eier vil bare kjøpe 20 spor i året fra iTunes Music Store (iTMS), mener Jupiter Research.

Siden lanseringen av de første iTMS-tjenestene i Europa for drøyt to år siden, skal Apple ha solgt omtrent 200 millioner spor til europeiske kunder.

Forfatteren av rapporten, analytikeren Mark Mulligan, sier til Reuters at selv om han ikke mener at forretningsmodellen som ligger til grunn for dagens tjenester er helt feil, så er det helt klart rom for forbedring.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra