Ire til topps i Interactive Publishing

The Irish Times, som på nett får 60 prosent av trafikken fra USA, ble den første vinneren av den europeiske konkurransen IP Top under årets Interactive Publishing. I tillegg fikk Norge og Sverige jury-skryt for sine bidrag.

digi.no var påmeldt og nådde et stykke opp på listen, men VG Nett og Nettavisen var blant de ni fremste innholdstjenestene. Men det var Schibsted-eide Aftonbladet som til slutt havnet på pallen og kjempet knallhardt mot to nettsteder fra de britiske øyer, This is London (fra Evening Standard) og The Irish Times, om prisen for beste innhold.

Juryen, som blant annet besto av Arne H. Krumsvik fra Dagbladet: på nettet og Bent Nordbø fra Aftenposten Interaktiv, uttalte at kombinasjonen av skikkelig journalistikk og community-elementer gjør The Irish Times til en vinner. Det var først og fremst Aftonbladet med sin høytrafikkerte og svært populære tjeneste som var utfordreren.

En spesialseksjon av den irske forfatteren James Joyce og et tilbud om genealogi er blant elementene som gjør juryen verdsatte, ikke minst fordi den dermed henvender seg både bredere og dypere i forhold til papirutgaven.

Assisterende redaktør av The Irish Times på web, William Hederman, tok i mot prisen og sa senere til digi.no at de må ta hensyn til at strukturen på online-brukerne er spesiell.

- Tallet var høyere tidligere, men fortsatt kommer rundt 60 prosent av trafikken vår fra USA, sa Hederman. Det innebærer blant annet at irsk-amerikanerne må få oppdateringer på nye slang-uttrykk og ferske endringer innen irsk kultur i nettutgaven.

I alt kom det inn 130 nominasjoner fra 15 europeiske land. Det var også to andre kategorier i tillegg til kåringen av "beste innhold". Det er femte gang Interactive Publishing blir arrangert (inkludert amerikanske foredragsholdere, men konkurransen er for Europa). Det er første gang det deles ut priser. De andre kategoriene var "beste community-tjeneste" og "special surprise".

Imponerende nok var svenskene nominert i alle tre kategorier. Men det var bare i overraskelses-kategorien at de gikk seirende ut.

Jentetjenesten Darling står Spray Razorfish-selskapet Circus bak. Tjenesten er rimelig rett på sak når det gjelder både jentenes egne problemer og meninger om det andre kjønn. I hard kamp med Anastasia, en web som tar for seg den russiske revolusjon på en original måte, vant svenskene frem, ikke minst på grunn av funksjonaliteten.

Premien i den siste kategorien gikk til hollandske City Online, et nettsted som et av jurymedlemmene enkelt og greit kalte "det beste community-konseptet i verden". Betalingstjenesten Interaktiv Tid var en av utfordrerne. Denne har også Spray vært involvert i.

Ellers er det hyggelig å notere seg at både Norge og Sverige markerer seg i internasjonale sammenkomster. I presseutsendelsene etter kåringen ble det blant annet skrevet dette i omtalen av konkurransen: "All of the jury members were particularly impressed with the high quality of sites from Norway and Sweden."

Her er de tre beste i hver kategori: (for pekere, se under nettsteder i høyre margen)

"Best Content":

1. The Irish Times (Irland)

Aftonbladet (Sverige)

This is London (UK)

"Best Community":

1. City Online (Holland)

Interaktiv Tid (Sverige)

Seniorweb (Sveits)

"Special Surprise":

1. Darling (Sverige)

Anastasia (UK)

Campaign Live (UK)

Til toppen