BEDRIFTSTEKNOLOGI

Irrasjonell frykt og feige banker

Ellers rasjonelle folk er vettaskremte for pengene sine på Internett, og pressen spiller på denne frykten. Kredittkassen gjorde retrett, mens de fleste bankene står på sidelinjen.

Jens Kanden
25. okt. 1996 - 16:00

Hvorfor er ellers rasjonelle mennesker så redd for pengene sine når vi snakker om Internett? Folk reiser verden rundt og betaler med kredittkort på de mest ymse steder. Ofte gir de fra seg kortet når de skal betale for restaurantbesøk og stoler på at alt er iorden. Derimot på Internett, frykter folk at det øyeblikk de oppgir et kredittkort, sitter det tusenvis av hackere og venter på å misbruke informasjonen.

Ta den seneste "bankskandalen" med Bankenes BetalingsSentral, Kredittkassen og Landsbanken. Ved en feil ble kundeinformasjon for utøveren av siste transaksjon liggende og slenge på nettet. Deler av pressen har tatt dette opp og snakket om skandale og total mangel på sikkerhet for BBS sin løsning på Internett. Eksperter har blitt hentet frem for å underbygge påstander om store sikkerhetsmangler og at BBS ikke har testet sin løsning. Det er selvfølgelig iveren (les profitthungeren) etter å være først til markedet som er årsaken til problemene, sies det.

For det første er de norske bankene ikke tidlig ute. Amerikanske banker har vært ute med løsninger på Internett i lang tid før de norske, og det i et marked hvor datahacking er et svært alvorlig problem og sikkerhetsutfordringene enda større enn i Norge. (Ja, jeg vet at nettet er grenseløst osv.)

For det andre dreide problemet seg ikke om feil i selve sikkerheten ved transaksjonen på Internett, det var en glipp hvor personinformasjon kom på avveie. Det var et personvernproblem, ikke et sikkerhetsproblem. Tilsvarende informasjon kan hvem som helst skaffe seg i folks postkasser hvis de ønsker det.

I pressen leste jeg om avanserte opplegg for hvordan man kan overvåke banker i opptil flere år for å få nok informasjon til muligens å kunne bryte seg inn i banken. Det er rimelig avansert og kriminelt overlagt å overvåke en bank i måneder og år for å stjele penger. Vi snakker i denne sammenheng om seriøst kriminelle eller terrorister. Poenget er at slike individer allerede har knekket koden og brutt seg inn i banker mange ganger. I årtier har de spanet og ranet banker og pengetransporter med til dels store utbytter. Vi har ikke lagt ned filialene av den grunn, og vi har heller ikke sluttet å bruke banken. Det vil nok skje innbrudd i bankløsningene på Internett i fremtiden, akkurat som ran har skjedd i over hundre år. Hvem har vel ikke lest om Butch Cassidy og Sundance Kid? Vi kommer til å lære av disse innbruddene over Internett, og gjøre sikkerheten bedre hver gang det skjer. Akkurat som det har skjedd ved tradisjonelle ran og innbrudd.

Hva med besparelsene samfunnet kan oppnå ved at folk slipper å gå i banken for å betale regninger eller sjekke kontoen? Færre kontanter i omløp vil dramtisk redusere ransrisiko. Jeg må innrømme at det å gå i banken er noe av det verste jeg vet, og jeg kan heller ikke fordra å betale regninger med Brevgiro. Javisst slipper man unna bankturen med Brevgiro, men det har store mangler. Jeg får ingen skikkelig kvittering eller summering av transaksjonene, og dessuten må jeg i postkassen. Det er et papirstyr og et sløseri av ressurser å betale regninger på tradisjonelt vis.

Jeg er deltaker i Kredittkassens pilotprosjekt for betaling over Internett, og jeg fikk gleden av én smertefri betaling av regninger over Internett før Kredittkassen fikk kalde føtter og stengte tjenesten. Det var enkelt, raskt, og oversiktlig å betale over Internett. Jeg synes stengingen var en feig avgjørelse som spiller rett inn i den irrasjonelle frykten for betaling over Internett. Jeg tipper at dette er et image-byggende fremstøt fra Kredittkassen. De vil nok gjerne fremstå som den store, trygge banken som ikke tar noen risiko.

Samfunnet taper store penger i form av ineffektivitet så lenge banktjenester ikke er fritt tilgjengelig på Internett. Derfor vil jeg oppfordre Kredittkassen og samtlige banker om å få sine tjenester tilgjengelig over Internett snarest, så vi kan redusere sløsingen forbundet med banktransaksjoner. Kanskje noen skulle starte en ny bank kun på Internett? Det er en rimelig lukrativ brukergruppe som sitter og venter på tjenesten. Samtidig vil jeg rette en spesiell takk til Landsbanken som hadde is i magen og fortsatte med Internett-tjenesten sin mens det stormet som verst i pressen.

God helg!

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.