BEDRIFTSTEKNOLOGI

ISP innfører «adblocker»

Aktivert på fem millioner rutere.

Freebox er en alt-i-ett-løsning med både kabelmodem, trådløsruter og harddisk, levert av den franske internettleverandøren Free.
Freebox er en alt-i-ett-løsning med både kabelmodem, trådløsruter og harddisk, levert av den franske internettleverandøren Free. Bilde: weweje/Wikimedia Commons
4. jan. 2013 - 09:13

Frankrikes nest største internettilbyder Free rullet i går ut ny firmware til sine bredbåndmodem.

Fjerner reklame

Oppdateringen inneholder en «adblocker»-funksjon. Dermed får deres drøyt fem millioner kunder automatisk luket vekk webannonser på ruternivå.

Den nye funksjonen er nemlig aktivert som standard, melder Ars Technica.

«Adblock» eller filtrering av reklame har i årevis vært blant de mest populære utvidelsene til nettlesere, uheldigvis for nettavisene som lever av dette.

Ikke desto mindre er det oppsiktsvekkende at en nettilbyder velger å gjøre det samme, til alt overmål uten nærmere beskjed til kundene sine.

Free nevner funksjonen i en kort kunngjøring, uten nærmere detaljer eller bakgrunn for innføringen.

Filteret kan skrus av for de kundene som går inn på ruteren å velger dette selv, men det er neppe noe de store massene av brukere vet hvordan de gjør. Ifølge Ars Technica er det heller ikke mulig å hvitliste domener. Filteret er enten av eller på.

Det er uklart hvor effektivt blokkeringsfilteret er, men flere rapporterer at store annonsenettverk som Googles Adsense er blant de som er berørt.

Franske publikasjoner frykter helt opplagt for konsekvensene innføringen vil ha for inntektene deres.

- Free oppfører seg fullstendig uansvarlig. Dette truer en stor del av den digitale økonomien, skriver det franske magasinet Numérama.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.