IT-alderen innhenter Sony - lar hodene rulle

IT-alderen har innhentet japanske Sony. Selskapet sliter tungt og må kutte staben med 17.000 ansatte. Sony har snudd seg fra stereoanlegg til data og spill, men ikke fort nok.

Internett- og informasjonsalderen har innhentet selv Sony, et av de fremste symbolene på japansk innovasjon og ingeniørkunst. Japanske selskaper har lenge vært kritisert for å komme opp med for få nye idéer og for en manglende evne til å tilpasse seg IT-alderen.

Det mangler derfor ikke på symbolverdier når Sony i går offentliggjorde at de skal sparke 17.000 ansatte på grunn av sviktende salg av lydutstyr. I tillegg til eksport- og industri-indikasjonene dette gir Japan, er det nok også enda en påminnelse til den jevne japanske medarbeider at deres tidligere så utrolig trygge arbeidsplasser fort kan forsvinne. IT-tid i næringslivet har betydd samurai-tid for mange ansatte.

- Dette får ingen konsekvenser for Sony Norge. Restruktureringen vil rette oss mer inn mot digitale IT-produkter og gjøre oss mer konkurransdyktige, sier Tom Greni, sjef for konsumentprodukter hos Sony Norge til digi.no. Sony omsatte på verdensbasis i fjor for nesten 400 milliarder kroner.

Kuttene rammer ikke bare i Japan - Sony skal redusere fabrikker de har spredd over hele verden fra 70 til 55. Den eneste trøsten er at selskapet skal - i god japansk tradisjon - ta seg god tid: Kuttene skal være gjennomført innen utgangen av 2003.

Sonys forklaring på problemene høres ut som en skolebok-oppsummering av 90-årene og den globale dreiningen fra analog til digtal teknologi: Selskapet innrømmer at det er Internett og data-alderen som har overveldet høyteknologiselskapet. Salget av bærbart og stasjonært lyd- og videoutstyr har falt dramatisk de siste årene, dels fordi kundene bruker pengene på datautstyr og Internett i stedet for musikkanlegg og videomaskiner, skriver Wall Street Journal.

Selv om Sony tjener godt på Playstation og nylig startet salget av bærebare og stasjonære datamaskiner, har ikke selskapet snudd seg fort nok rundt. Asia-krisen, sammen med fallende priser på PC-er og komponenter, har nå presset frem en omorganisering.

En rekke av datterselskapene, blant andre Sony Music og Sony Precision Technology, skal nå tilbake i moderselskapet. Sony håper omorganiseringen både skal gi lavere kostnader og en samlet strategi for å selge Internett-utstyr og innhold under Sony-navnet.

Til toppen