IT-ansatte bruker tiden på brannslokking

Halve arbeidsdagen til IT-ansatte går med på å løse brukerproblemer, viser en fersk undersøkelse.

I en fersk undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Norstat på vegne av IT-rådgivningsselskapet Syscom kommer det fram at IT-ansatte kaster bort store deler av arbeidsdagen.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2005 mot 100 norske og 100 danske IT-ansvarlige i bedrifter med mer enn 100 ansatte.

IT-sjefene ble spurt om hva de brukte arbeidstiden til, og i hvilken grad avdelingens tjenester var klart definerte.

Nokså overraskende viser undersøkelsen at nesten annenhver IT-stilling går med på å løse ad hoc problemer. Samtidig hevder halvparten av de spurte å ha kontroll på IT-oppgavene. Tre av fire mener de har klart definert hvilke produkter og tjenester de leverer organisasjonen.

Tallene støtter opp om analyseselskapet Gartners berømte målinger av totalkostandene for å eie PCer. Mestparten av kosten er ikke innkjøp av maskin og programvare, det er opplæring og brukerstøtte som koster penger.

Undersøkelsen viser at 42 prosent av de ansatte i IT-avdelingene brukte mellom en og to arbeidsdager i uka bare på ad hoc løsning av brukerproblemer. 16 prosent av de spurte brukte mer enn to dager i uka.

De IT-ansatte ble også spurt om sin kunnskap og kjennskap til ITIL (It Infrastructure Library), et leverandørnøytralt rammeverk for implementering av beste praksis i IT-avdelinger. Rammeverket er meget anerkjent og mye brukt både i Storbritannia og i Nederland.

Halvparten av norske IT-ansatte har hørt om ITIL, mens kun hver femte IT-avdeling foreløpig har innført eller holder på å innføre ITIL.

Til toppen