IT-ansatte frykter det verste

- Kuttene i Sykehuspartner kan gå utover liv og helse.

Sykehuspartner vedtok ved månedsskiftet en svært omfattende omstillingsplan.

For å spare 100 millioner kroner skal Nordens største leverandør av IT-tjenester og support til sykehus sentraliseres. Ved årsskiftet hadde de nær 800 medarbeidere, hvorav 650 er IT-ansatte.

Planen innebærer at rundt 100 årsverk forsvinner. Selskapet, som er heleid av Helse Sør-Øst legger også ned enkelte avdelingskontorer, blant annet i Tønsberg.

De berørte har etter det digi.no erfarer fått tre valg: Sparken, andre oppgaver eller omplassering til andre deler av landet. De største forflytningene skjer innenfor Drammen, Oslo og Lørenskog.

Det er sterk bekymring blant de ansatte om følgene dette kan få for sykehusene, løsningene de har driftet og ikke minst pasientene.

Omstillingene kan få så store konsekvenser at det vil kunne gå ut over liv og helse. Ledelsen har gitt de ansatte munnkurv, men digi.no har likevel fått en rekke frustrerte medarbeidere i tale.

- Omstillingsprosessen kan få så store konsekvenser at det vil kunne gå ut over liv og helse, sier en.

- Det kan bli en situasjon der to eller tre får ansvaret for brukerstøtte til flere tusen sykehusansatte, sier en annen.

- Mange ansatte sitter med informasjon om kundene som går tapt når de mister jobben. Når kuttene først ble vedtatt ble det sendt bekymringsmeldinger til driftsstyret for å be dem ta dette med i vurderingene, sier en tredje kilde. Alle ber om å få være anonyme.

Fagforbundet er også sterkt kritiske nedbemanningene.

- Vi frykter at det kan få konsekvenser som blant annet lengre nedetid. Det kan innebære at leger ikke får sett journaler, som igjen kan ramme pasientene, sier hovedtillitsvalg Tatjana Schanche til Tønsbergs Blad.

Direktør i Sykehuspartner Arild Gjerdseth sier at forutsetningen for endringene de gjør er å heve både kvaliteten og sørvisen.

- Organiseringen er ikke forenlig med dette i dag, fordi den består av syv forskjellige enheter som alle leverer det samme. Dette skal bli en felles organisasjon. I alle omstillinger er det en risiko for at det kan gå utover tjenester man leverer i en overgangsperiode, sier Gjerdseth til digi.no.

De har tiltak som skal sørge for å ivareta dette, forsikrer direktøren.

- Betyr ikke det at endringene kan gå utover pasientene?

- Nei. Med endringene som gjennomføres er det satt veldig høyt fokus på pasientsikkerheten. Vi har gjort våre vurderinger og har tiltak der vi ser at det kan oppstå risiko.

Dårlig stemning

Foruten sikkerheten til kundene kjenner digi.no til at ansatte også er svært frustrerte over måten nedbemanningene blir gjennomført på.

Det hevdes at «nyansatte mellomledere er med på å sparke folk som har ti års ansiennitet». Erfarne ansatte som har hatt et nært forhold til brukerne må gå. Sånt blir det ikke god stemning av.

Gjerdseth ønsker ikke å kommentere dette.

- Jeg har ingen kommentar til hva de ansatte eller tillitsvalgte sier. Men jeg skjønner at dette er en krevende prosess, og spesielt for våre ansatte.

Arild Gjerdseth har også tidligere erfaring med nedbemanninger. Før han kom til Sykehuspartner var han direktør for IT og drift i Telenor.

- Jeg har vært med på omstillinger i Telenor også, sier han.

- Kan man trekke en parallell mellom Telenors sentralisering på Fornebu og Sykehuspartners sentralisering på Skøyen?

- Nei.

Det blir stille i telefonen før Gjerdseth sier at han ikke ønsker å kommentere forhold rundt hans tid i Telenor.

- Kan man tenke seg at Sykehuspartner i likhet med Telenor kvitter seg med en del av støtteorganisasjonen, og siden velger å leie inn servicepersonell fra tredjepart?

- Jeg ønsker ikke å kommentere om eventuelle fremtidige løsninger.

    Les også:

Til toppen