IT-avis i pluss på Internett

Amerikanske CNet, som står bak News.com, rapporterer at det ble et plussresultat i fjerde kvartal 2002.

CNet rapporterte nylig at de sa opp fem prosent av staben, det vil si 80 ansatte.


Likevel sliter ikke det amerikanske IT-mediehuset like mye som tidligere. Tallene for fjerde kvartal gir grunn for optimisme. CNet varslet allerede i sommer at de sto foran en opptur.

- CNET går inn i andre halvår med en solid kapitalbase i ryggen, og vi regner med å nå målet om lønnsom drift før året er omme, sa styreleder og konsernssjef Shelby Bonnie i en pressemelding i juli 2002.

Les saken her:

Til tross for en liten nedgang i omsetning (fra 70.2 millioner dollar i 2001 til 67.8 i 2002), endte selskapet på pluss 3,5 millioner dollar for kvartalet. Selskapet står bak ZDNet, TechRepublic, Builder.com og News.com og i fjor høst kjøpte amerikanerne britiske Silicon.com. Det er 24,2 millioner kroner for fjerde kvartal. Det er en sterk forbedring sammenlignet med samme periode i fjor, hvor CNet tapte 81,2 millioner dollar (dvs. 561,4 millioner kroner).

Resultatet for kvartalet inkluderer tilbakekjøp av gjeld (med rabatt) på 18,5 millioner dollar, samtidig som selskapet måtte ta nedskrivinger på 9,1 millioner dollar i en migrasjonsprosess til en ny teknologiplattform.

Selskapet skriver i en pressemelding at omsetningen for 2002 ramlet med 48.8 millioner dollar til 237 millioner. Totalt var driftsunderskuddet før av- og nedskrivninger på 30.4 millioner dollar. I 2001 var tapet på 89.1 millioner dollar.

Inkludert nedskrivninger og avskrivninger ble tapet på hele 290.5 millioner dollar. Det er imidlertid ikke noe mot året før, da CNet, med nedskrivninger på over en milliard dollar, hadde et tap på to milliarder dollar, noe som er 13.8 milliarder kroner etter dagens valutakurser.

CNet Networks, som også inkluderer e-handelstjenesten Shopper.com og betaltjenesten Gamespot som har 47.200 betalende brukere, rangeres som nummer 14 på oversikten til Nielsen/Netratings over de største amerikanske onlinetjenestene.

- I det siste kvartalet fikk vi en større andel av annonsebudsjettene til IT-annonsørene, fått opp flere kommersielle muligheter og forbedret effektiviteten på vår teknologiske infrastruktur, sier Shelby Bonnie, styreleder og konsernssjefen i CNet i pressemeldingen.

Til toppen