IT-bransjen blir stadig viktigere

Til tross for et svakt marked - i årets liste over de mest verdifull merkevarene løfter IT-bransjen seg raskt. Her er vinnerne og taperne:

Hver sommer gjennomfører bladet Business Week en rangering av verdens mest verdifulle merkevare-navn. Undersøkelsen er ikke baserte på spørreundersøkelser og folks følelser, men en analyse av salg, internasjonal spredning, fremtidige utsikter, risiko og en rekke andre faktorer.

Undersøkelsen forsøker også å avspeile hvor lojale kundene er til et selskapsnavn - handler folk Microsoft-produkter fordi de må eller fordi de vil? Det siste er klart med verdifullt.

Årets liste er hyggelig lesning for IKT-bransjen, for den viser hvordan bransjen stadig blir viktigere i den globale økonomien. Hoppene understreker at IKT-markedet er langt fra helsvart, for mange selskaper bygger altså raskt verdier for sine eier i en treg verdensøkonomi.

Her er vinnerne og taperne.

I toppen av listen er det bare små endringer: Som vanlig er Coca-Cola vinneren. Er du i tvil om IKT-bransjen rolle i verden i dag, vil du trolig la deg imponere at 2, 3, 5 og 6. plass er IKT-selskaper (Microsoft, IBM, Intel og Nokia). Bare General Electric sniker seg inn i mellom på 4. plass.

Listen over årets fem, raskeste klatrere er også hyggelig lesning - det er bare kosmetikk-selskapet Loreal på 5. plass som ikke kommer fra IKT-bransjen.

Samsungs merkevare-verdi løfter seg hele 31 prosent fra fjorårets måling til 10,85 milliarder dollar, takket være rekordvekst for selskapets avanserte mobiltelefoner.

Men målt i verdi, er Hewlett-Packard den store vinneren i år. Selskapet løfter seg 18 prosent til en markedsverdi til nesten 20 milliarder dollar, takket være hva som ser ut som et vellykket oppkjøp av Compaq.

På tredjeplass over årets raskest klatrende selskaper kommer den tyske programvaregiganten SAP som løfter seg 14 prosent til 7,7 milliarder dollar. På fjerdeplass kommer Dell med en vekst på 12 prosent til 10,77 milliarder dollar.

På andreplass på listen over selskaper som faller mest kommer Kodak - selskapets salg av film faller dramatisk og deres digitale produkter klarer ikke å plukke opp fallet.

En rekke selskaper, som Cisco, Oracle og Sony faller noen få prosentpoeng, noe Business Week forklarer med et stillestående IKT-marked. Amazon.com dukker først opp på 74. plass, men har løftet seg 7 prosent på et år.

På 50. plass kommer Apple med et 4 prosent løft, takket være sine "i"-produkter. Accenture løfter seg 2 prosent til 52. plass.

Lengre ned på listen finner vi taperne i IKT-bransjen. Sun, som har lenge har slitt med fallende omsetning, detter ned 6 prosent til en verdi på 4,47 milliarder dollar. Enda verre har det gått for AOL, USAs største internett-leverandør. Selskapets hovedprodukt, aksess for analoge modem-kunder raser nå i utforbakke.

Yahoo står stille, men Business Week advarer selskapet mot Google. Google er ikke med i sammeligningen fordi selskapet ikke er på børs.

De store tapere er Ericsson som har slitt seg igjennom to år med enorme tap. Selskapet merkevarenavn faller 12 prosent fra i fjor til år og ender på en 80. plass. Også Motorola faller 9 prosent på grunn av knallhard konkurranse.

Her kan du laste ned hele listen fra Business Week i Acrobat-format.

Til toppen