IT-folk vil skygge unna faste ansettelser

Trendanalytiker Ole Petter Nyhaug spår enda tøffere tider for dem som vil ansette IT-konsulenter.

Sosiale nettverk og nisjenettverk for fagspesialister vil snart være så godt utviklet at dyktige IT-folk ikke lenger vil se det som attraktivt å være fast ansatt.

Det mener trendanalytiker Ole Petter Nyhaug fra Synovate MMI som i går snakket om «Dagens unge - morgendagens ansatte» på IP nett symposium.

Han tror at vi allerede om fem år vil ha mange nisjenettverk som er rettet mot egne fagfelt, interesser og hobbyer.

- IT-konsulenter er i dag høyt etterspurt, og dem som sitter med spesialkompetanse vil kunne få nok oppdrag ut fra fagnettverk der arbeidsgivere går inn og leier hjelp direkte fra ekspertisen, sier Nyhaug til digi.no.

I dag tar vikarbyråer og hodejegerselskaper gode marginer for å leie ut arbeidskraft. Istedet for at et hodejegerselskap tar 20 prosent for å skaffe den riktige kompetansen, kan kandidatene heller tipse hverandre til kanskje bare to eller fem prosent, men likevel få fortjenesten, mener Nyhaug.

Nettverket vil åpne for at nisjefolkene fritt kan snakke om sine arbeidsgivere og arbeidsoppgaver via pratelinjer eller blogger, som alle kan få innsyn i. Nyhaug ser for seg at arbeidsgivere betaler seg inn i nettverket for på den måten å få tilgang til arbeidskraft.

På nettverket kan arbeidsgivere lese om konsulentenes spesialområder med referanser fra de forskjellige plassene.

- Et slikt nettverk kan være spesielt attraktivt for dem med ettertraktet kompetane og som som er villig til å stå på i perioder, sier Nyhaug.

For arbeidsgivere kan løsningen også være attraktiv ettersom de kan leie inn det ypperste av ekspertise i perioder hvor de trenger hjelp til prosjekter, samtidig som de slipper arbeidsgiveransvaret.

digi.no har tidligere skrevet om selvstendige konsulenter som velger å si opp en fast og trygg jobb for å jobbe direkte mot kunden. Disse kan doble lønnen sin, og en inntekt på en million er ikke uvanlig. Det har vært mulig ved en tredjepart som har garantert og formidlet oppdrag kontinuerlig.

Det vil i såfall bli denne gruppen som vil tape på at IT-folkene heller anbefaler hverandre på nisjenettverket.

    Les også:

I USA har nisjesamfunn på nett begynt å bre om seg . Dogstar i USA er et nisjesamfunn for hundeinteresserte, der 21 millioner hunder i dag er registert med personlig informasjon om hundenes liv. Bak nettstedet står en leverandør av hundemat. Slike nettsteder vil framover bli et kraftig verktøy for kommersielle aktører, mener Nyhaug.

Restaurantbransjen har allerede egne nettverk for restaurantarbeidere, der servitører og kokker deler informasjon om jobber og arbeidsgivere, snakker om kolleger og stiller krav til arbeidsmiljø.

Selv om arbeidsgivere risikerer å bli hengt ut på slike nettverk, mener Nyhaug at åpenheten ved at de ansatte uttrykker seg gjennom livsblogger og videosnutter også kan være en god mulighet for arbeidsgiver å få inn rett folk og selv kunne framstå som attraktiv.

Til toppen