IT-forlegger blir internettgründer

Erland Bakke, som de siste to årene har jobbet som ansvarlig for internettsalget til IT-Forlaget, starter for seg selv. Dermed faller han inn i rekken av internettgründere som drømmer om å få det til på egen hånd.

Erland Bakke har tidligere jobbet som selger i Internett Kanal 1 (morselskapet til digi.no) før han ble ansvarlig for internettsalget hos konkurrenten ITavisen.

Nå skal han starte med et internettkonsept som han egentlig ikke vil snakke noe om. Han kan kun opplyse at det ikke dreier seg om salg, en virksomhet han har viet sin yrkesaktive karriere til (han er bare 23), men får tittelen forretningsutvikler i det nye selskapet, i tillegg til internettgründer.

- Det er mange utfordringer med å starte eget selskap, men vi har fått inn et meget kompetanserikt team, som utfyller hverandre bra. Selv om markedet er trangere enn hva det var for et halvt år siden, har vi møtt overraskende positiv respons fra store internasjonale aktører. Det er klart at det alltid hjelper å ha kapitalen på plass, før en begynner å kjøpe inn "brainware" og "sykkelplasser", som har gjort oppstarten mye enklere enn uten "backing" som Bakke kaller det.

- Jeg følte at tidspunktet "å takke for meg" var best nå. Nettsatsingen til IT-Forlaget har opplevd en vekst både i omsetning og lesertall, og det er moro å se det en har slitt og jobbet for de siste årene gir gode resultater. Timingen i forhold til nye eiere i forlaget har aldri vært bedre, og jeg har stor tro på at selskapet vil nå ambisjonene de har også innen den mobile internettverden, sier Bakke og legger til at han ser positivt på snarlige endringer i styret for videre satsing.

- Fokuset til forlaget har blitt mye sterkere nå etter at de har begynt å konsentrere seg om Internett. Jeg liker meget godt tankene om internasjonalisering, sier han og tror at fremtiden for IT-forlaget, som inkluderer papiravisen Telecom Revy og Reply, ligger på nettet.

- På et eller annet tidspunkt vil prosessen bli smertefull. Man vil nå et krysningspunktet om kort tid, mener han og sier at papirvirksomheten bør endres:

- Jeg tror papirvirksomheten må forandres noe. Jeg tror veldig på papir som et supplement til nettet - ikke omvendt. For raske nyhetesoppdateringer, og for å få et overblikk er nettet uovertruffen, men jeg tror papir nisjeaviser som har nettvirksomhet vil merke et skifte i hva leseren ønsker. Dybdeinformasjonen, bilder og produkter må ses på papir og jeg tror at fokuset til avisene vil skifte, sier selgeren som nå er opptatt av å ville gjøre en suksesshistorie på nett med sitt nye selskap som skal ha en internasjonal lansering i første kvartal år 2001.

Mer vil han ikke si om den saken.

Til toppen