IT-forsikring med sikkerhetsbonus

ComputerLand Norge har lansert en forsikringsordning for servere med økende rabatt for hvert skadefrie år.

Sentrale parametre i ordningen er tilkallingstid i tilfelle stans, og antall servere i nettverket. Reparasjoner betales i henhold til gjeldende garantiordninger og eventuelle serviceavtaler, forteller viseadministrerende direktør Lars Hagen i ComputerLand Norge.

- For én server koster to timers tilkallingstid 40.000 kroner i året. Standard tilkallingstid, fire timer, kommer på 22.000 kroner, mens åtte timer kommer på 16.000 kroner i året. Servere utover den første gir 40 prosent rabatt.

Bonusordningen trer i kraft når brukeren har hatt et tilkallingsfritt år.

- Vi gir syv prosent rabatt etter det første året, 15 prosent etter det andre og 25 prosent etter det tredje. Lenger strekker ikke skalaen seg, for etter fire år har du jo ikke den serveren lenger uansett.

Avtalen stiller klare krav til kunden.

- Kunden må følge produsentens krav til ting som kjøling og sikkerhet. Vi tar selv en årlig inspeksjonstur i lokalene for å sjekke slikt. Vi passer også på at operativsystemet og liknende elementer følger det som står i kontrakten, og at man har satt opp en nøyaktig spesifikasjon over alt utstyret.

Hagen sier ComputerLand vil lansere en rekke konsepter framover, der blant annet forsikring kan kombineres med driftsavtaler. I ordningen som er lansert nå, er det kunden som har driften.

- Vi kaller dette en forsikringsavtale fordi hensikten er å gjenopprette status quo i tilfelle stans. Andre avtaler griper ofte inn i oppgjøret for reparasjonen, og vi forholder oss til dem. Hos for eksempel Compaq, dekker garantiordningen deler og arbeid det første året, og deler det andre året.

Flom på datarommet og liknende "force majeure"-tilstander fanges ikke opp av ordningen.

- Vi har en spesiell katastrofekontrakt på trappene, der vi skal stille med sterkere eller tilsvarende utstyr innen 48 timer. Dette er vi imidlertid tilbakeholdende med, siden vår egen kapasitet er begrenset. Full såkalt "disaster recovery" faller helt klart utenfor det vi vil ta på oss, understreker Hagen.

Til toppen