Stenseth mener den lave jenteandelen på dataingeniørstudiet skyldes bortvelgelse av realfag i den videregående skolen.
Egil Evensen
- Vi har ikke hatt så mange jenter på mange år, forteller Løkketangen. Han tror antall jenter vil være minst like høyt neste år. Løkketangen peker på at jentene i større grad velger retninger som kombinerer informatikk med økonomi enn matematikk. Samtidig er han bekymret over en generell mangel på realfaglig tankegang blant både gutter og jenter.
- Dette har endret seg i løpet av de siste ti årene, sier han. Studiet har ikke krav om fordypning i fysikk og matematikk fra videregående, men Løkketangen skulle ønske det var et krav. - Når studentene ikke har en realfaglig forankring, blir det vanskeligere å gjennomføre studiet, sier han.
Ved Høgskolen i Molde har jentene betydelig høyere strykprosent og frafall enn guttene, noe som bekymrer de ansatte.
- Vårt største problem er å holde på jentene utover førsteårsstudiet, sier Løkketangen.
Høgskolen i Agder tilbyr et treårig studium i informatikk og matematikk. Studiet er universitetsrettet og inneholder mer matematikk enn andre informatikkstudier. Det avspeiler seg i antall jenter som velger utdannelsen, her en andelen jenter 20 prosent. Flertallet av disse befinner seg i første år.
- Her har vi klart å rekruttere kvinnelige lærere med både doktorgrad og høyere utdanning innen informatikk, sier dekan Leif Storsletten ved avdeling for realfag. Han tror dette er viktig for å få kvinnelige rollemodeller i faget. Dette mener også Høgskolen i Østfold. Der utlyser de nå en undervisningsstilling innen informatikk hvor de håper spesielt på å få kvinnelige søkere.