IT-kundene sier nei til Kina

I India stiger timeprisene fort, men å skaffe billigere hjelp i Kina fungerer ikke, mener Infosys.

Kan vestlige IT-kunder regne med å flytte sine IT-prosjekter, støtte-sentere og utviklingsavdelinger til stadig nye land etterhvert som India blir dyrere. Det foreløpig svaret er nei, skal man tror den indiske IT-giganten Infosys.

For som et tungt tegn på hva som er i ferd med å skje har altså det indiske selskapet selv forsøkt å opprette avdelinger i et lavkost-land. Dette er litt ironisk, for det er nettopp det kundene til Infosys gjør.

Men India har lenge vist tegn til overoppheting: Det er mangel på nyutdannede og det skaper hard konkurranse om de ansatte: Lønningene stiger fort og ansatte bytter jobber i høyt tempo, noe som rammer kundene.

Og å sette ut de enkleste oppgavene til Kina er ikke svaret, forteller Infosys toppsjef S. Gopalakrishnan til Financial Times. Kundene er skeptiske og krever at oppgavene blir løst i engelsk-språklige India.

    Les også:

Har Infosys rett, feiler Kina i sine forsøk på å utvikle seg fra å være en produsent av billige varer til levere tjenester. For Kina pøser ut 650.000 ingeniører hvert år, mer enn India, men forsøket Infosys har gjort med 700 ansatte i Shanghai og Hangzhou fungerer ikke så bra.

Til toppen