JUSS OG SAMFUNN

IT-mygg krever 550 millioner fra Visma

Og tilgang til Vismas kundelister.

Det vesle programvareselskapet i Laksevåg har røket uklar med sin tidligere samarbeidspartner. Nå krever de over en halv milliard fra Visma, som er et av Nordens største IT-selskaper.
Det vesle programvareselskapet i Laksevåg har røket uklar med sin tidligere samarbeidspartner. Nå krever de over en halv milliard fra Visma, som er et av Nordens største IT-selskaper. Bilde: skjermdump/Google Maps/NTB Scanpix
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
18. feb. 2016 - 09:01

Programvaregiganten Visma møter den lille tredjepartsleverandøren Z Data i Bergen tingrett om et par uker.

Selskapene samarbeidet i 14 år, men sommeren 2013 sa Visma opp avtalen. Nå krangler de om sluttoppgjøret og produktrettigheter.

IT-myggen på Laksevåg saksøkte Visma i fjor og krever til sammen 550 millioner kroner i erstatning.

Krever sletting

Stridens kjerne er de elektroniske bankløsningene ConvertX og BankX, for henholdsvis betalingsformidling og avstemming. Z Data har utviklet og vedlikeholdt disse og har opphavsretten til programmene.

Løsningene har vært integrert i økonomisystemene Visma Business og Visma Global som brukes av et stort antall bedrifter. Z Data var lisensgiver og Visma lisenstaker, frem til avtalen ble sagt opp.

Nå krever Z Data at Visma sletter ConvertX og BankX hos kundene. De mener at lisensen og bruksretten til løsningene deres falt bort etter at samarbeidsavtalen ble sagt opp i 2013. Visma mener på sin side at kundene har fri, evigvarende bruksrett til løsningene.

Z Data krever også kundelister fra Visma, for å kunne tilby kunder som har ConvertX og BankX direkte bruks- og vedlikeholdsavtale for løsningene. I kravet inngår det 205 millioner kroner for påstått tapt vedlikeholdsavgift fra kundene som har kjørt løsningene etter at avtalen ble sagt opp, uten avtale direkte med Z Data.

– Ikke grunnlag i virkeligheten

Z Data omsatte i 2014 for 11,5 millioner kroner og hadde et årsresultat på 4,1 millioner kroner. Like fullt krever de til sammen flere hundre millioner kroner fra den tidligere samarbeidspartneren.

Visma avviser alle kravene. De viser til selskapets prosessfullmektig for kommentarer.

– Vi må bare forholde oss til kravet, men det fremgår rimelig klart at vi mener det ikke har grunnlag i virkeligheten, sier advokat Borgar Høgetveit Berg hos advokatfirmaet Thommessen.

Visma mener også at Z Data gjorde rettsstridige og illojale henvendelser til Vismas kunder da samarbeidet ble avsluttet.

– 8000 flere kunder

Hos Z Data henviser Torill Ravnanger til selskapets prosessfullmektig. Hun og daglig leder Jan Ove Seth eier selskapet med til sammen seks ansatte.

Overfor retten innrømmer selskapet prosessfullmektig, advokat Dag Nødtvedt, at kravet er høyt. «Kravet er stort i forhold til årsomsetning, men Zeth (Z Data, red.anm) skulle hatt mulighet for ca 8000 flere kunder», skriver han i sluttinnlegget.

– Hvis du ganger opp dette, så kommer du til imponerende tall, sier Nødtvedt til digi.no.

Z Data hevder videre at Vismas har solgt den helautomatiske betalingstjeneste AutoPay som konkurrent til ConvertX, mens samarbeidsavtalen gjaldt. Z Data påstår at de har tapt 337,4 millioner kroner på grunn av AutoPay. Dette inngår i det totale kravet.

Saken starter etter planen i Bergen tingrett 29. februar og det er satt av ti dager.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra