IT-sammenbrudd bringer Fokus-eier i kne

Fokus Banks eier, den Danske Bank, er helt på knærne etter et langvarig datasammenbrudd. Nå må Nationalbanken trå til med frisk likviditet.

digi.no kunne i går fortelle at de 210.000 kundene til trondheimsbaserte Fokus Bank har slitt med både ut- og innbetalinger siden tirsdag morgen.

Nå viser det seg at problemet, som skyldes en teknisk feil hos eieren Danske Bank, er så alvorlig at Nationalbanken har måttet tre støttende til med frisk kapital.

Datahavariet har ifølge danske Computerworld ført til at 75.000 dansker ikke har fått utbetalt lønn. Også bryggerigiganten Carlsberg er rammet, og erstatningssaker mot Danmarks største bank er trolig i vente. Carlsberg har de fire siste dagene ikke kunnet motta penger fra kunder eller datterselskaper over hele verden.

IT-sammenbruddet som har lammet Danske Bank nesten hele denne uken er IBMs feil, hevder banken, som varsler oppvask.

Ifølge den danske næringslivsavisen Børsen ble situasjonen onsdag så prekær for banken at Nationalbanken tilførte banksektoren fem milliarder kroner i frisk likviditet for å sikre at den Danske Banks kunder holdes skadesløse.

Samtidig stilte PBS og flere andre banker opp for at sikre at 75.000 dansker som avlønnes gjennom Danske Banks datasystemer hver fjortende dag, deriblant 5000 postbud, får utbetalt sin lønn som normalt.

Videre er til sammen 450.000 dansker berørt av IT-krisen gjennom at de ikke har kunnet benytte Danske Banks nettbanktjenester.

Bankens administrerende direktør Peter Straarup erkjenner at et så langvarig og omfattende datasammenbrudd er helt uakseptabelt, og han skylder nå på IT-leverandøren IBM.

Problemene begrenser seg heller ikke bare til Danmark. Her hjemme har Fokus Bank siden tirsdag 11. mars hatt problemer med å sende og motta visse typer transaksjoner, og for kundene oppleves problemene blant annet ved at inn- og utbetalinger på konto blir sterkt forsinket.

På Fokus Banks hjemmesider heter det at "årsaken er nå identifisert, og det jobbes for fullt med å ajourføre alle konti. Det forventes at dette arbeidet er ferdig i løpet av fredag 14. mars."

Nå sier imidlertid informasjonssjef Mari Dotterud i Fokus Bank at man nok må ta helga til hjelp.

- Vi har identifisert årsaken til problemene, så nå går transaksjonene ut og inn av banken, men siden nedetiden har vart såpass lenge, er køen blitt lang - det er mange som venter på å få betalt regninger og lønn. Vi hadde håpet at arbeidet skulle bli ferdig i dag, men vi trenger nok hele helga, sier Dotterud til digi.no.

Over 200.000 personkunder og 30.000 bedriftskunder er blitt rammet av datatrøbbelet.

Dotterud forteller at banken har åpnet kundesenteret, og der er det foreløpig overraskende lite kø.

- Kundene viser stor forståelse for at det tar tid å behandle alle sammen. Men alle kunder får individuell hjelp. Er det tomt på konto så får de kreditt umiddelbart, forteller Dotterud.

Også Danske Bank-eide banker i Sverige er rammet av det samme problemet ettersom de benytter samme dataplattform som moderkonsernet i Danmark.

digi.no har ikke lykkes å få kommentar fra informasjonsansvarlig Hanne Bunzel i Danske Bank.

Til toppen