Før handlet IT om fag, men i dag må IT-sjefen også skjønne forretningssiden, mener HP.

IT-sjefene er lei av bare å være «vaktmester»

Jobben som IT-sjef er langt fra «drømmejobben» viser ny undersøkelse.

HPs Teknologibarometer viser at kun 21 prosent av IT-sjefene mener de har «drømmejobben». Det er spesielt i de små bedriftene med mellom 1 og 49 ansatte IT-sjefene er misfornøyd.

Det viser Teknologibarometeret som HP kjører for tredje år på rad. Undersøkelsen går mot 400 IT-sjefer i forskjellige bransjer i Norge og i alle bedriftsstørrelser. Alt fra små bedrifter fra 1 til 49 ansatte til større selskaper med 500 og flere.

- Stillingen som IT-sjef i små bedrifter er kanskje bare en deltidsjobb i tillegg til annen virksomhet i administrasjonen, og det blir mye armer og bein, forteller salgsdirektør Jan Wigen i HP.

For 25 år siden var han selv økonomisjef i tillegg til rollen som IT-sjef.

- Det var lettere før for da ble IT-sjefen sett på som en helt som kunne et spennende fagfelt. I dag må IT bare fungerer og har blitt mer kompleks og virksomhetskritisk i de fleste bedrifter, sier Wigen.

Jobben som IT-sjef blir bare en deltidsjobb. Situasjonen er utilfredsstillende for alle parter, og da er det ikke overraskende at IT-sjefen ikke er helt fornøyd.

Wigen mener rollen som IT-sjef blir en vaktmesterfunksjon, som små virksomheter heller bør la andre drive på med. De bør finne en god partner, og sette ut så mye som lar seg gjøre. Spesielt i disse tider, hvor man er ekstra kostnadsbevisste, vil mange virksomheter få mye igjen for dette.

- Barometeret viser at halvparten av norske IT-sjefer ikke ser på jobben sin som «drømmejobben». De som jobber i det offentlige, og i de største virksomhetene, er mest fornøyd.

Jobben som IT-sjef blir bare en deltidsjobb, og det blir mye armer og bein. Situasjonen er utilfredsstillende for alle parter, og da er det ikke overraskende at IT-sjefen ikke er helt fornøyd.

Mens IT-sjefen er opptatt av eksisterende løsninger og å holde driften i gang, forventes det i stadig større grad at IT skal være virksomhetskritisk.

– Før handlet IT om fag, men i dag må IT-sjefen også skjønne forretningssiden. IT-sjefer som ikke takler denne omstillingen ruster fast, mens de som klarer seg, og er fornøyde i jobben, er de som bruker sin kompetanse til å bruke IT som et strategisk verktøy, framholder Wigen.

En femtedel svarer at de ikke er fornøyd med lønnen, mens 38 prosent av IT-sjefene er enten svært godt fornøyd eller godt fornøyd med lønnen. 4 prosent er i svært liten grad fornøyd med lønnen, 17 prosent svarer i liten grad, mens 33 prosent svarer verken eller.

Til toppen