IT-sjefer frykter IP-telefoni

Syv av ti IT-sjefer frykter at IP-telefoni ikke holder mål når det gjelder kvalitet og driftssikkerhet. Mangelfull test av løsningen på forhånd, er en grunn til bekymringen.

Undersøkelsen er utført av analyseselskapet Vanson Bourne på oppdrag fra IT-selskapet Compuware. Totalt deltok 300 IT-sjefer blant de største selskapene i Europa i undersøkelsen

IP-telefoni, eller bredbåndstelefoni, vokser kraftig. Drevet av muligheter for kostnadsbesparelser og funksjonalitet spår eksperter at 75 prosent av verdens taletrafikk vil gå via IP ved utgangen av neste år (Frost & Sullivan). Men mange IT-sjefer er skeptiske til selve teknologien. I en undersøkelse som er utført for IT-selskapet Compuware blant 300 IT-direktører, svarer 73 prosent at kvalitet og driftssikkerhet er det som bekymrer dem mest.

En mulig årsak til bekymringen, er mangelfull testing. Fire av ti IT- sjefer hevder bedriften ikke tester løsningen skikkelig før den blir tatt i bruk. Talekvaliteten på IP-telefoni er eksempel på noe som blir testet dårlig. Hvilken påvirkning IT-telefoni ville få på resten

av datanettverket, var en annen faktor IT-direktørene mente ikke

testes.

– Det er kanskje overraskende at så mange er bekymret for kvalitet og driftssikkerhet på IP-telefoni. Spesielt når vi vet hvor mange nå holder på med å implementere slike løsninger. Men at 40 prosent begynner å bruke løsningen før den er testet skikkelig, forklarer nok mye av bekymringen, sier produktdirektør Michael Allen i Compuware.

Kun åtte prosent av respondentene hevdet at de hadde implementert gode strategier og løsninger for å overvåke hvordan løsningen fra et bruker-ståsted. Dermed mister IT-sjefen kontrollen på å drive kvalitetssikring av løsningen etter implementering. Det betyr at IT- avdelingen i liten grad er i stand til å oppdage feil eller mangler som brukeren opplever, og er helt avhengig av at brukeren selv rapporterer om dette.

Til toppen