IT-studenter lager dataspill for Sjøfartsdirektoratet

I forbindelse med diplomprosjektet ved NITH utvikler seks studenter ved skolen et dataspill knyttet til båtførerprøven. Utfordringene er mange, ikke minst 3D-grafikken.

Ved Norges Informasjonsteknologiske Høgskole ved Bekkestua finner vi i disse dager seks studenter avgangsstudenter som har tatt en utfordring litt utenom det vanlige. De skal nemlig lage et pedagogisk spill for Sjøfartsdirektoratet. Spillet vil også utgjøre studentenes diplomprosjekt.

Andreas Messel, prosjektleder og talsperson for de seks studentene, forteller til digi.no at de seks tredjeårsstudentene fikk oppdraget ved at Sjøfartsdirektoratet oppsøkte skolen og lurte på om noen kunne hjelpe dem med et dataspill. Blant kravene til spillet var at det måtte ha tredimensjonal utfordring.

Til tross for at 3D-programmering og spillutvikling er ikke pensum på skolen, tok Messel og de fem andre studentene utfordringen.

- I utgangspunktet hadde ikke sjøfartsdirektoratet gjort seg opp en mening om utformingen på spillet, forteller Messel. Studentene har derfor i samarbeid med direktoratet kommet fram til en utforming som begge mener er reelt innenfor de gitte tidsrammene.

Ifølge Messel er spillet, som kalles Sjøvettspillet, tenkt brukt i sammenheng med forberedelser til båtførerprøven, som det nylig ble gjort mulig å gjøre online fra ulike testsentre rundt om i landet. Kursdeltakerne, hvorav mange er elever fra ungdomskolen, jobber normalt med en oppgavebok, men skal gjennom det kommende spillet kunne få et mer underholdende avbrekk.

- Før selve spillet er det en teoretisk del hvor man plasserer maritime begreper riktig, for eksempel hvilken side som er styrbord også videre, forklarer Messel.

- Deretter må man velge hvilket utstyr man ønsker å ta med. Her må man først og fremst huske det som er påkrevd. Når dette er gjort starter man opp ved en brygge og skal navigere en motorbåt gjennom et sund. Føreren må ta hensyn til navigasjonsmerker, og annen trafikk, og til sist legge til ved en brygge.

Messel forteller at utfordringene har vært mange.

- Ingen av oss hadde erfaring med spillprogrammering fra før, og var i utgangspunktet nødt til å lære oss en masse nye teknologier før vi kunne sette i gang med programmeringen, sier han.

Blant teknologiene studentene har måttet sette seg inn i er DirectX (3D, 2D, input, lyd), 3D-modellering samt programmeringsverktøyet Visual C++. Programmeringsspråket C++ hadde studentene noe kjennskap til fra før, men Visual C++ et omfattende utviklingssystem for Windows med mye å sette seg inn i utover programmeringsspråkets syntaks.

- I tillegg har vi måttet lese mye om geometri for å beregne bevegelsene til båten og kameraet, forklarer Messel.

Sjøvettspillet er ikke helt ferdig ennå, men en betautgave som stadig oppdateres kan lastes ned fra denne siden. Også det endelige spillet, som skal være ferdig 9. mai, vil være fritt tilgjengelig forlasting.

Fortsatt er det en del som gjenstår. Messel forteller at han og de andre studentene kunne ha jobbet med spillet i minst et år til å fremdeles ha ønsker om å tilføye mer. Men det viktigste nå er å få kollisjonsdeteksjonen til å virke, samt å få bedre håndtering av båten.

- Deretter må spillet testes grundig, avslutter Messel.

Til toppen