IT-studenter på jobb-frieri

Avgangsstudenter fra Den Polytekniske Høgskolen (DPH) skrur på sjarmen når de om få dager skal møte potensielle arbeidsgivere på jobbseminar.

Avgangsstudentene ved Den Polytekniske Høgskolen (DPH) lokker landets største bedrifter inn i varmen, for å vise seg fra sin beste side. Håpet er å gi et godt førsteinntrykk til eventuelle fremtidige arbeidsgivere. Jobbseminaret arrangeres for 4 året på rad.

Tilbudet har allerede fristet konserner som Rubicon, Andersen Consulting, Posten, Siemens, Mamut (tidligere Guru Software), IDG, Manpower, og Mandatum (stort konsulentfirma), forteller markedssjef ved DPH, Steffen Bang (bildet).

Han sier i et intervju med digi.no at han tror det blir et kaotisk seminar i år. - Det har tatt helt av. Det blir nok hektisk. Fordelen for bedriftene er at de får velge på øverste hylle blant de ferskeste IT-hodene.

Ifølge Steffen Bang får flere elever jobb gjennom jobbseminaret, men han kan ikke si hvor mange.

Bang mener det fremdeles er stor etterspørsel etter kvalifisert IT-personell, men sier situasjonen ikke er så desperat som i 1998. - Landets bedrifter trenger færre arbeidstakere innen IT enn de gjorde for et par år siden, og kan derfor stille større krav. Selv om det fremdeles er behov for IT-folk på alle nivåer, merker vi en tendens til at bedriftene nå etterspør de med tre-årig utdannelse.

Han legger til at studentene nå i økende grad ser at det lønner seg å ta grundigere utdannelse. - I tillegg får de da tilbud om høyere begynnerlønn og hurtigere avansement, understreker Bang.

DPH-studentene Selje Lyngset og Tone Sletnes Larsen, som er med å arrangere seminaret, tror personlighet vil spille en sentral rolle for rekrutteringen.

- Har man et fast håndtrykk, er åpen og har utstråling er det selvsagt en fordel. Man trenger ikke nødvendigvis være konservativt kledd, men man bør være presentabel. Man presenterer seg ikke for en potensiell arbeidsgiver i fillete olabukser og med mørke ringer under øynene. Det lover ikke særlig godt. Vår jobb består i stor grad av å kommunisere med brukere. Det er derfor svært viktig at vi viser bedriftene at vi er sterke på nettopp kommunikasjon.

Til toppen