IT-trøbbel rammer Active 24-kunder

IT-problemer hos Active24 rammer både selskapet selv og en rekke av deres kunder.

Active24 har som forretningside å levere internettrelaterte tjenester som webhotell, registrering av domenenavn, e-post løsninger og serverdrift over dedikerte servere på Internett.

Flere kunder betaler ekstra for å ligge på virksomhetskritiske servere som skal være speilet for å unngå nedetid.

Men digi.no har i formiddag mottat en rekke klager fra fortvilede kunder hos Active24.

«Vi er kunde hos Active24 som i mange år som har vært tilnærmet problemfrie, men de senere månedene har det vært mye tull. I dag startet det med et lite utfall som rammet en av serverne som vi har våre sider på.

Dette videreutviklet seg til total driftsstans over hele linjen», skriver en kunde på e-post til digi.no.

Active24 garanterer sine kunder oppetid, og de har også sikret internettlinjer fra flere leverandører for å unngå nedetid.

Til digi.no forklarer presseansvarlig Cecilie Sørensen problemet med en del flytting av data til det nye serverstedet digiplex.

- Alle mann er satt på saken, og vi forventer å ha løst dette innen en halvtime, sier hun til digi.no klokken 1215 i dag. Klokken 12:45 var Active24.no fremdeles nede.

Men sannheten er trolig en helt annen. For på Active24s egen side under driftsmeldinger, forlarer selskapet at årsaken er at web-mail er blitt svartelistet av Spamcop.

Denne meldingen ble fort fjernet, forklarer en anonym kunde til digi.no som oppdaget meldingen.

Serveren har vært nede siden klokken 1000 i dag morges.

De kunder som er knyttet til serveren og er berørt, vil ikke kunne bruke e-post eller web og dermed stå i fare for store forsinkelser.

I alt skal Active24 ha 250 000 brukere, men mange av disse vil være tilknyttet andre servere som ikke er berørt.

Til toppen