- Samarbeidet med AT&T er ikke hva det var, konstaterer konsernsjef i Telecom Italia, Gian Mario Rossignolo.
Han legger dermed alle planer om et tettere samarbeid mellom AT&T og Telecom Italia døde, samtidig som han sammen med sjefkollega i CW, Richard Brown, nå tar initiativet til en ny sterk telegruppe, som først og fremst viser muskler i Europa. Den nye alliansen betjener 60 millioner kunder, og ekspederer 17 milliarder ringeminutter i internasjonal trafikk.
Den nye telealliansen har ambisjoner i det amerikanske telemarkedet foruten det europeiske, men ingen av selskapene har gitt nærmere detaljer om hva som ligger i dette.
Som en del av alliansen overtar Telecom Italia til en pris av USD 2 mrd, en rekke aksjeposter av CW, der vel en tredel er en minoritetspost på 20 prosent i Bouygues Telecom SA. Sistnevnte er Frankrikes tredje mobiloperatør, der TI allerede eier ti prosent selv. I tillegg kommer selskap i Vest-India og Nord-Amerika.
Telekomanalytiker hos Ovum i London, John Matthews, karakteriserer overfor Total Telecom alliansen som et ekteskap mellom en gammel peppermø og peppersvenn, som begge er bekymret for å havne utenfor de store telealliansene. Han sier selskapene trenger atskillig sterkere tilstedeværelse i USA for å nå sine globale ambisjoner.
Den nye alliansen er imidlertid allerede ansett for å være svakere enn tilsvarende allianser som Global One og AT&T World Partners. Selv British Telecom anses for å stå sterkere alene med sine allianser enn det TI og CW er sammen.
I Asia er gruppen forholdsvis godt skodd, med CWs aksjepost på litt over 50 prosent i Hong Kong Telecom, samt et australsk selskap.