iTunes og iPod uberørt av konkurransen

Selv om det stadig dukker opp nye, konkurrerende produkter, opprettholder Apples musikkløsninger dominansen.

Apple er blitt en dominerende aktør. Ikke når det gjelder datamaskiner, Macintosh har en markedsandel som er lavere enn fem prosent, men innen digital musikk.

iTunes Music Store, Apples musikknedlastingstjeneste, har til tross for flere nye konkurrenter, opprettholdt en markedsandel på omtrent 70 prosent i perioden mellom desember i fjor og juli i år, ifølge tall fra NPD Group.

Det er langt ned til nummer to, Napster, som har en markedsandel i denne perioden på 11 prosent. Både RealNetworks, MusicMatch og Wal-Mart skal hver ha omtrent 6 prosent av markedet.

Nå ser det riktignok ut til at bruken av slike tjenester er gått noe ned. News.com skriver at imens det i toppmåneden var 1,3 millioner brukere som benyttet seg av nedlastingstjenestene, hadde antallet sunket til omkring én million i juli. Også disse tallene stammer fra NPD Group.

Til IDG News sier Ross Crupnick, analytiker i NPD, at årsaken til nedgangen er at det er blitt lansert færre tjenester som har kommet med lokketilbud til nye kunder.

- I dag handler virksomheten mindre om å bygge andeler og mer om å skape et marked fra betalte nedlastinger, sier han.

    Les også:

Om Microsofts nye MSN Music-tjeneste, som satte i gang for fullt denne uka, vil kunne rokke ved Apples posisjon, gjenstår å se. Microsoft ser ut til å ville satse mer i andre land enn USA enn det Apple til nå har gjort. En norsk utgave av MSN Music skal lanseres innen slutten av måneden, i samarbeid med nettbutikken CDON.

Noe av iTunes' posisjon skyldes trolig at den er godt integrert med Apples bærbare, digitale musikkavspillere, iPod, som fortsatt selger som varmt hvetebrød.

NPD Group har også samlet tall om markedet for disse spillerne, og rapporte denne uken at iPod har 92,1 prosent andel i markedet for harddiskbaserte spillere. Dette er en økning fra 82,2 prosent for ett år siden, til tross for at konkurrentene har lansert en rekke konkurrerende produkter det siste året. I forrige kvartal solgte Apple mer enn to millioner enheter.

På andre plass kommer henholdsvis Creative Technology og DNNAs Rio med henholdsvis 3,7 og 3,2 prosent, ifølge News.com.

Ser man på det totale markedet for bærbare musikkspillere, noe som også inkludere spillere med flashminnebasert lagring, er iPods andel selvfølgelig noe lavere. Ifølge Silicon.com er markedsandelen til iPod på neste 68 prosent, mens Rio har omtrent 6 prosent markedsandel og iRiver fem prosent - i hvert fall i USA.

Analysebyrået IDC ser likevel for seg en kraftig økning i salget av flashbaserte enheter i årene som kommer - en firedobling fra 2003 til 2008. Prisen på flashminne med relativt høy kapasitet, blir for tiden stadig lavere.

Til toppen