Ja til reklame-nei på mobilen

Mobiloperatørene NetCom og Telenor mener kundene må kunne reservere seg mot reklame sendt ut som SMS-melding til mobiltelefonen.

NetCom og Telenor Mobil vurderer nå nye tekniske løsninger som skal gjøre det umulig å sende ut reklame som tekstmeldinger til tilfeldig valgte mobilkunder.

Samarbeidet har kommet i stand etter at de to mobilselskapene har fått negative reaksjoner fra kunder som har mottatt uoppfordret reklame over mobiltelefonen. En frykter nye reklameframstøt som vil kunne gjøre mobltelefonen til en ny markedsføringskanal. Blant de selskapene som har utnyttet mobiltelefonen til dette er kleskjeden Varner. Aftenposten skriver at fremstøtet trolig skjedde via Egypt, som ikke har signert avtaler som begrenser denne type teletrafikk.

- Både vi og Telenor Mobil fikk negative reaksjoner fra kundene våre på dette fremstøtet. Og nå ønsker vi å komme problemet i forkjøpet, sier informasjonsdirektør i NetCom, Per Bjørkum til avisen.

I utgangspunktet kan hvem som helst sende en tekstmelding til hvem som helst. Allerede er antallet tekstmeldinger som sendes via mobiltelefonen skyhøyt, og de to operatørene melder nesten halvannen million tekstmeldinger hver dag.

Derfor er det ikke unaturlig at mobiltelefonen av enkelte anses som reklamekanal. De to operatørene vil gjøre mottak av reklamemeldinger til en frivillig sak, og vurderer blant annet et reservasjonsregister på samme måte som Postverket har.

Men operatørene har også et annet hensyn å ta: Bjørkum frykter at bruk av mobiltelefon vil bli mindre attraktivt om stadige reklamemeldinger blir sett på som en plage av kundene.

Til toppen