Jakter på 40.000 paraboleiere

Mandag 30. november er det slutt på sendinger via Satellittkortet med distribusjon av NRK og TV 2. Canal Digital får dermed 120.000 nye seere rett i fanget og er i gang med høstjakten på de resterende 40.000 kortinnehaverne som de hittil har hatt problemer med å spore opp. I mellomtiden gransker Konkurransetilsynet konkurranseforholdene på parabolmarkedet.

De som får TV 2, NRK1 og TO og TVNorge inn via kabel, lokal-TV eller jordbunden distribusjon, har ingen ting å frykte; de vil fortsatt kunne ta inn disse fire kanalene etter 30. november. Det er paraboleiere som hittil har vært bundet opp til Satellittkortet til TV 2s datterselskap Norgeskanalen som bør se opp.

I hvert fall hvis de ennå ikke har mottatt et nytt Smart-kort fra Canal Digital.

Ifølge administrerende direktør Espen Asheim i Canal Digital Norge er selskapet i innspurten for å få tak i de siste 40.000 som de regner med har hatt et slikt satellittkort, men som av en eller annen grunn ikke kan nås gjennom registreringer i databasene.

- Vi regner med at det blir en hektisk siste uke. Informasjonskampanjene begynner på NRK, TV 2 og TVNorge i morgen for å spore opp de siste innehaverne. Vi har hatt litt problemer med å matche databasene på grunn av manglende oppdateringer, sier Asheim og opplyser at Canal Digital hittil har skaffet seg 100.000 egne kunder. Selskapet har sendt ut kort til 120.000 som kun har hatt Satellittkortet.

Med full klaff kan Canal Digital ende opp med 260.000 korteiere etter at TV 2-selskapet Norgeskanalen med sitt satellittkort ble fusjonert med Canal Digital Norge i sommer. Det delvis Telenor-eide selskapet overtok kundemassen og fikk samtidig en avtale om en eksklusiv distribusjon på parabol.

Konkurransetilsynet har brukt hele høsten på å kartlegge de konkurransemessige forholdene etter at det var klart at både TV 2 og TVNorge har inngått eksklusive distribusjonsavtaler med Canal Digital.

Dette innebærer nemlig at konkurrenten ViaSat ikke får selge parabolpakker med TV 2 og TVNorge i sitt pakketilbud. De to NRK-kanalene og TV3 ligger inne i ViaSats tilbud til paraboleiere.

Samtidig med at Satelittkortet slutter å virke 30. november, stenges også TVNorge-sendingene med koding. Det innebærer at alle de som har mottatt åpne TVNorge-sendinger direkte på parabolen, nå tvinges til å ha Canal Digitals Smart-kort i sin portefølje.

Hovedmålet er å rekruttere alle analoge kunder inn i den fremtidige digital-TV-verden. Konkurrenten ViaSat har på sin side gjort det til sin fanesak å beholde kunder på analoge parabolanlegg.

Ifølge Canal Digitals Asheim innebærer denne transaksjonen med TV-kanalene at ViaSat og Canal Digital nå vil ha cirka like mange kortinnehavere. Tidligere lå ViaSat langt foran med over 200.000 kortinnehavere.

Det er 1999 som er året da den store kundemassen skal over på digitale signaler, ifølge Canal Digital-ledelsen. Den eksisterende kundemassen skal i midten av neste år få tilbud om å kjøpe eller leie digitale dekoderbokser som overfører digitale signaler til analoge fjernsynsapparater.

Samtidig vil et nysalg av paraboler øke kortvolumet. Asheim regner med at det vil bli solgt mellom 50.000 og 70.000 paraboler til neste år og allerede denne høsten er agentfrøken Scully fra TV-serien X-Files i gang med å promotere den digitale tiden.

- Det er essensielt for oss å få kontroll på den analoge kundemassen før vi svitsjer dem over til digitale kunder, sier Asheim

- Av nysalget ser vi at 30 til 40 prosent i høst velger digitale løsninger. Vi er ikke fornøyd før vi er oppe i 70-80 prosent, sier han.

Til toppen