Jakter på kompetanse

Toppsjef i Olsy, Claudio Montagner, formulerte det slik:

- Vi søker ikke lenger forfengelighet i vår omsetning, men forstandighet i våre marginer. Vi har skoleringsprogrammer som tar sikte på å utvikle kjernekompetansen i strategiske ferdigheter. Vi har et bevisst rekrutteringsprogram, og vi har over 2000 medarbeidere, hvorav 1000 utenfor Italia, som driver med forskning og utvikling.

Montagner forteller at man ved årsskiftet hadde tenkt å øke staben med 500 nye medarbeidere i løpet av 1997.

- Hittil har vi foretatt 350 nyansettelser. Av disse er 240 viet arbeid med løsninger, mens 40 er innen salg og markedsføring. Fortsetter rekrutteringen i samme tempo resten av året, vil vi ha over 700 nye medarbeidere innen nyttår.

Det er et viktig poeng for Olivetti å etablere et internasjonalt nettverk av forskningslaboratorier og kompetansesentre. Montagner nevner blant annet disse sentrene:

- i Storbritannia, for bank og arbeidsflyt

- i USA for bank

- i Danmark for hjemmebank-systemer

- i Sveits for systemer for katastroferespons og -håndtering

- i Finland for dokumenthåndtering

- i Italia for Internett, Java og supportsentraler

- i Nederland for billettsystemer

Den internasjonale profilen til Olsy understrekes av oversikten over selskapets viktigste døtre, rangert etter omsetning. Her kommer Japan i teten, med 260 millioner USD. Der er Olsy det nest største utenlandske IT-selskapet, etter IBM. Nest størst er Storbritannia (235 millioner USD), etterfulgt av Nord-Amerika (210 millioner USD).

De mer spesifikke tiltakene som skal sørge for gode marginer, går ut på stabilisere omsetningen, øke andelen av omsetningen innen tjenester og løsninger, og fokusere på forvaltning av kapital. I årets fire første måneder ble for eksempel lagerbeholdningen redusert fra 530 millioner USD til 355 millioner USD.

To sentrale analyseselskaper har gitt uttrykk for at de tror Olsy er på rett vei. Gartner Group/Dataquest hevder at Olsy er klar til å bli en ledende kraft utenfor den tradisjonelle basen i Italia. IDC Europa skriver at Olsy kan betraktes som et godt eksempel på vellykket overgang fra systemleverandør til leverandør av løsninger og tjenester.

Til toppen