Janne Carlzon inn i CoShopper

IT-investor og profesjonelt styremedlem Jan Carlzon bidrar med 2,4 millioner kroner i norske CoShopper. Til sammen henter det kjendisbefengte selskapet inn seks millioner kroner som skal gjøre det norske felleskjøpet til en global affære.

I forrige måned ble det lansert et nytt e-handel konsept på det norske markedet; selskapet CoShopper slapp et felleskjøp for netthandlende hvor forbrukerne sparer penger gjennom rabatt ved storinnkjøp.

Investorlisten besto i utgangspunktet av et kobbel av kjente navn innen norsk næringsliv:

Tharald Brøvig, brødrene Torstein og Øystein Tvenge, Arne Næss og skipsreder Erik Klaveness. I tillegg er internettinvestor Øivind Robbestad på eiersiden med tidligere daglig leder i Online Club, Arild Spandow og eks-informasjonssjef i Global Money Games, Nicolai Prydz involvert i utviklingen av tjenesten.

Nå kan CoShopper føye den tidligere SAS-sjefen Janne Carlzon til kjendisgalleriet. Han investerer 16 prosent (2,2 millioner), Ørn Gruppen 20 prosent (3 millioner) og resten av emisjonen (4 prosent - 0,6 millioner) rettes mot eksisterende aksjonærer.

Carlzon er styreformann i Linné Gruppen som eier New Media Science og har også involvert seg i det norske opplæringsselskapet in2win og Online Club (OLC) hvor han har sittet i styret.

Nå hevder CoShopper at deres selskap er den eneste norske netthandelvirksomheten som Carlzon er involvert i.

Ifølge daglig leder Lars Grini fikk det forrige styret i CoShopper en levetid på bare noen måneder (tjenesten ble startet i august), ikke minst på grunn av at det kom to nye strategiske investorer inn. Styret består nå av Carlzon, Arne Næss, Tharald Brøvig, Erik Klaveness, Morten Astrup, Cato Myhre (advokat, NetHouse) og Nicolai Prydz.

Selskapet presiserer i en pressemelding at det er strategiske hensyn som ligger bak emisjonen. Den er på totalt seks millioner (40 prosent), og Grini sier til digi.no at prisingen på selskapet i lys av emisjonen er satt til 15 millioner kroner.

CoShopper har i løpet av tre uker fått rundt to tusen medlemmer og forventes å øke raskt på grunn av at produktene blir billigere jo flere som er med på kjøpene.

- Vi styrer mot en internasjonaliseringsprosess og skal oppfylle vår strategi om å handle globalt for å gjøre noe lokalt. Nokia er Nokia hvor du enn er i verden og blir du en stor nok kunde, vil du få produktene til lav pris rett fra fabrikken, sier Grini.

Han sier til digi.no at det slett ikke bare er kjendisfaktoren og de økonomiske midlene som gjør det gunstig å kapre en kar som Carlzon.

- Han har en hel unik kontaktflate og kan gjøre noe for firmaet. Det samme mener Grini om Ørn Gruppen som er enda større aksjonær enn den tidligere SAS-sjefen.

Men CoShopper vil ikke være alene på sin handelsferd ut i verden. Det er verdt å merke seg at svenske Carlzon har investert i norske CoShopper fremfor sine egne landsmenn i LetsBuyIt.com. Der er Icon Medialab-gründer Johan Stäel von Holstein en sentral figur.

Og LetsBuyIt har naturlig nok lagt merke til sine norske konkurrenter. Like etter lansering hevdet svenskene overfor nettutgaven av det svenske mediebladet Vision at CoShopper var en kopi. LetsBuyIt har allerede lansert fire utenlandske utgaver; norsk, dansk, finsk og engelsk. CoShopper.com har foreløpig kun en norsk versjon.

- Ja, jeg vil si at LetsBuyIt er hovedkonkurrenten, sier Grini når han blir spurt om akkurat dette.

Til toppen