Japansk bank-katastrofe SLETTER penger

I august i fjor var Fellesdata nede i syv dager, men intet gikk tapt. Det gikk betydelig verre for verdens største bank, japanske Mizuho.

EDB Business Partner-sjef Bjørn Trondsen opplevde marerittet i fjor høst - de sentrale systemene som tar vare på pengene til halvparten av Norges bankkunder, falt sammen. Heldigvis gikk ikke noe tapt, men det tok hele syv dager før alt var på plass.

Les også:

Selv om det er kjent lite problemer av denne typen avanserte og sikre dataløsninger, kan Trondsen trøste seg med at det kunne ha gått verre og størrelse alene er ingen garanti for god sikkerhet.


Datasystemene til japanske Mizuho skar seg fryktelig da banken åpnet i begynnelsen av april. Banken er et resultat av en fusjon mellom tre japanske banker og er nå verdens største bank. For japansk bankindustri sliter med enorm gjeld og stadig behov for redningskapital.

Men bankene hadde tre forskjellige systemer fra IBM, Hitachi og Fujitsu som skulle integreres. Til tross for tre års planlegging, gikk det galt. 24. april måtte toppsjefen inn på teppet for det japanske parlamentet og forsøke å forklare hvor det har blitt av flere millioner transaksjoner.

Da datasystemene skar seg på åpningsdagen, stoppet 7000 minibanker og 60.000 kontoer ble trukket to ganger for samme transaksjon. Millioner av betalinger til Tokyo Gas og teleselskapet NTT er foreløpig borte. Banken vet ennå ikke om 760.000 regninger til en lang rekke mindre selskaper er betalt eller ikke. Om alt noen sinne kommer på plass, er heller ikke klart.

Årsaken var en feil i en kobling mot minibankene som etter hvert utløste en domino-rekke av flere feil i omkringliggende systemer.

Analytikere er ikke sikre på Mizhuos fremtid, skriver flere medier. Alt kommer an på om datasystemene takler 1. mai, for den første i måneden skjer en tredjdel av alle transaksjoner i Japan.

Skjærer ting seg 1. mai, vil trolig mange kunder trekke seg og bankens fremtid står på spill.

Til toppen