Japansk gigant mot norsk dverg

Fingeravtrykksensorene til norske Idex er ikke i salg før om et år. Det kan bli tøft, for nå lanserer japanske Fujitsu. I gjengjeld lover Idex lavere pris.

Det lille norske selskapet Idex konkurrerer i et hardt marked. Selskapet har nå fått en mektig konkurrent etter at Fujitsu har lisensiert teknologien til Veridicom. Kampen står om et system som skal la deg glemme passord og pinkoder. Du skal få adgang ved å presse ned fingeren på en kvadrat-centimeter stor sensor i stedet. Markedet for slike sensorer vil nå 7,2 milliarder kroner i 2004. Dette har fått den japanske elektronikkgiganten Fujitsu til å satse for fullt. Selskapet lover nå å starte salget av sin sensor allerede i oktober. Sensorene er små nok for mobiltelefoner og et fingeravtrykk lagres som bare 300-600 bytes, forteller selskapet.


Dette er dårlige nyheter for den lille norske konkurrenten. For Idex rekker ikke å starte produksjon før i tredje kvartal til neste år, forteller salgs- og markedsdirektør Sigmund Aarø til digitoday.no.

- Fujitsu er tidlig ute i markedet med produkter som kan sammenlignes med de vi planlegger, men vi tror ikke dette er noe problem. Når markedet tar av, blir det bare snakk om pris pr. sensor. Vi mener at vi har utviklet teknologi som vil gi en lavere pris, forteller Aarø.

Han forteller at konkurrentene i dag selger brikkene til rundt 25 dollar.
- Vi skal halvere denne prisen når vi kommer i volumproduksjon i tredje kvartal til neste år, forteller Aarø til digitoday.no.

Til toppen