Japansk samurai inn i global teleallianse

British Telecom og AT&T kjøper hver 15 prosent av Japan Telecom for 14 milliarder kroner, og skaffer seg dermed et brohode for ytterligere ekspansjon i det Øst-Asiatiske telemarkedet. Samtidig blir det også klart at verdens største teleselskap, japanske NTT ikke vil delta i den nye telealliansen.

NTT har tidligere vært en slags observatør i den internasjonale AT&T-ledete telealliansen Worldpartners, mens BT-direktørene selv flere ganger har vært i Tokyo noe som blant annet har resultert i et felles eierskap i et Singapore-basert teleselskap. Men mer ble det ikke, og oppkjøpet av Japan Telecom må sees i sammenheng med at BT og AT&T etablerer sitt joint venture senere i år for å konkurrere på det internasjonale telemarkedet.

Japan Telecom er Japans nest største teleselskap, og offentliggjorde i fjor at selskapet lette etter internasjonale partnere. Selskapet samarbeider med de japanske jernbaneselskapet for utbygging av infrastruktur og har konkurrert på internasjonal telefoni siden 1997.

BT har fra før eierskap i en rekke asiatiske teleselskap, blant annet etter oppkjøp i flere det siste året. Blant selskapene er det Singapore-baserte tele og mobilselskapet StarHub ser BT og NTT eier 20 % hver. BT har imidlertid nå solgt 2 % av eieerandelene til NTT og er nå nest minste eier i selskapet.

Kjøpet i Japan er BT/AT&T-alliansens viktigste redskap for å få tak på en ny kundegruppe; japanske bedrifter som tradisjonelt sett har holdt seg til japanske teleselskap. Japan Telecom er også kandidat til å få en nasjonal mobillisens i landet bygd på standarden for neste generasjon mobiltelefoni.

BT og AT&T vil som en del av oppkjøpet innfusjonere sine eksisterende aktiviteter i landet i Japan Telecom.

Til toppen