Java på mobilen blir mye mer enn spill

Frister ikke Formel 1-spill på mobilen? Systek og Sun mener Java på mobiltelefonen rommer uendelig mye mer.

Sun Norge har gitt Systek AS status som Norges femte "Autorisert Java Senter", etter Computas, Cap Gemini, Tieto Enator, og Ergo-gruppen. Et sjette er i emning: Objectware. Disse har ulike markedsfokus og besitter forskjellig kompetanse.

- Hos Systek vil fokuset først og fremst rettes mot mobile løsninger, sa Sun-sjef Jørgen Myrland i det han poserte med den for anledningen diplombærende Systek-sjef Erik Lothe. - Vi har en visjon av Nettet der vi erkjenner at den vil bestå av tusen ganger så mange telefoner og andre integrerte apparater som av datamaskiner, og at det for hver av disse igjen vil være tusen "ting", det vil si IP-styrte termostater, lysbrytere og slikt. Systek har erfaring i å se Nettet i dette perspektivet, og i å arbeide med kunder for å få til løsninger.


Autoriseringen innebærer at en anselig mengde kvalifiserte medarbeidere - hos Systek er det ikke uvanlig med en doktorgrad - må gjennom en Java-sertifiseringsprosess i tre nivåer. Det kan ta opptil et par år for hver av dem. Opplæringen gjelder Java og Java-arkitektur, objektorientering, utvikling, bransjekompetanse, sikkerhet og så videre.

- Det er stort behov i markedet for slik kompetanse, og for løsningsorienterte aktører som evner å håndtere risiko, mener Myrland. - Sun bidrar med markedsføring, logorettigheter, opplæring og teknisk støtte, og vi samarbeider om kunder. Vi ønsker å forbli en teknologileverandør, og vi trenger partnere vi kan dirigere kunder til.

Nettverket av autoriserte Java-sentre inngår i det Myrland ser på som Suns luftkrig, vesentlig rettet mot Microsofts .Net. På bakken foregår en annen krig, om maskineri og systemvare til infrastrukturen. Innenfor området der Systek skal arbeide, Java på mobiltelefoner, er Suns Wireless Center of Excellence i Stockholm en viktig ressurs. Dette senteret har som oppgave å overbevise mobiloperatører, innholdsleverandører og telefonprodusenter at Java er egenskapen de må satse på for å øke inntjeningen.

- Den riktige visjonen av Nettet er at den skal formidle tjenester til brukere som benytter en rekke ulike apparater. Java er fellesnevneren for både sentralene, nettverket og klientene. Operatørene forstår i dag at tale ikke vil generere økte inntekter. Følgelig er de nødt til å tenke tjenester. Tjenester må bygge på en solid plattform. Det er der Sun kommer inn, sier Björn Olerud, leder for senteret i Stockholm.

Olerud er kjapp til å liste fordelene: Gjennom en Java-basert tjenesteplattform kan man tilby dynamisk kodenedlasting til mobile brukere. Koden kan eksekveres lokalt, uten nettilkopling, slik at man kan utforme applikasjoner som sparer dyrbar GPRS-kapasitet ved bare å utveksle data etter behov. Brukerne opplever et grafisk grensesnitt, mens utviklerne har et rikt miljø å arbeide med.

Foreløpig har ikke Olerud så veldig mye konkret å vise, utenom spill, blant annet Formel 1-spillet vist ovenfor, og dette kortspillet som også kan kjøres som online pengespill.


- Med operatører og innholdsleverandører snakker vi mye om noe vi kaller "Service Provisioning". Det går ut på at når det er enkelt å overføre kode til en mobiltelefon, er det også enkelt å få nye tjenester ut på nettet, og fjerne de som etter hvert blir uaktuelle. Det betyr at tjenester kan gis svært kort levetid, for eksempel en spesiell tjeneste i forbindelse med en fotballkamp. Dette er praktisk for både leverandører og brukere, og det kan tilpasses en betalingsmodell der brukeren betaler en grunnsats for tilknytning, en sats for kommunisert data, og en sats knyttet til selve innholdet.

Vilkåret for å realisere dette er at tjenester kan utvikles raskt og sikkert. Markedssjef Bjørn Sloth i Systek forteller at selskapet har bygget opp sin egen arkitektur og komponentsamling, kalt STEP, som rettet nettopp mot å bygge opp nye tjenester overfor mobile brukere. Her er det moduler for meldinger, dialoger, bestillinger og betaling.

- Vi har et grensesnitt mot ulike databaser på den ene siden, for å håndtere kunder, produkter og tjenester, og mot Telenors betalingssystem på den andre.

Sloth legger vekt på det markedsfolk har begynt å kalle MCM, for "Multi Channel Merchant". Det innebærer at forskjellige medier nyttes samtidig til å få fram tilbud om tjenester. Det typiske eksemplet er når tv-reklame gir deg et telefonnummer du kan ringe for å bestille noe eller delta i en innbringende konkurranse.

- Vi har allerede en løsning for trådløs lading av heiskort til alpinanlegg. Med nye former for trådløse formidling, det vil si GPRS og Bluetooth, ser vi for oss hvordan dette kan utvikles. Når du kjører mot skisenteret og bare har noen få kilometer igjen, kan du få en MMS-melding til mobilen der senteret opplyser om prisen på dagskort, og lar deg kjøpe dem der og da. Har du sesongkort med Bluetooth, kontrolleres den automatisk i det du passerer sperren. Du kan godt beholde den på innerlommen. Vi har også en løsning for når flere parter skal dele på en serie tjenester, for eksempel ved at du bestiller pizza i kafeteriaen samtidig som du ordner med heiskort og parkeringsavgift via mobiltelefonen.

Sloth mener det er om å gjøre å finne former som gir brukeren virkelig merverdi, og ikke bare tilbyr nye måter å gjøre det man allerede får til tilfredsstillende i dag.

- Det er ikke om å gjøre å tilby SMS-betaling i stedet for kort i kassen. Prøv heller å finne ut hvordan kassekøen kan kuttes helt. Ellers er det viktig å tenke multikanal.

Systek mener WAP kan få en liten renessanse når GPRS erstatter GSM, rett og slett fordi responstiden kan reduseres med en faktor på tjue. Likevel er Java langt mer rikholdig enn WAP 2.0. Det de frykter, er at feil prisstruktur kan ødelegge for bruk. Selv om Telenor har satt verdensrekord i MMS-avgift, tror Sloth det finnes folk også i det systemet som skjønner seg bedre på markedet, og som ikke akter å gjenta fadeser som ISDN og ADSL.

Til toppen