Jeff Bezos sjokkert over egen suksess

Legendariske Jeff Bezos besøkte Stockholm forrige helg for å presentere Amazons europeiske operasjoner. digitoday.no traff den kjente entreprenøren, som snudde Internett opp ned i 1995 ved å etablere Amazon.com - den første kommersielle suksessen på nettet.

- Ingen er mer sjokkert enn jeg, sier Bezos.

Det er umulig å ikke legge merke til Jeff Bezos. Selv om mannen er svært liten av størrelse har han en latter som kan høres på flere hundre meters avstand.

Det skulle bare mangle - Jeff Bezos har snudd opp ned på handelsverdenen. I løpet av fem - 5 - år greide han og resten av gjengen i Amazon å gå fra 0 til 23 millioner kunder.

- Det som egentlig skulle være en liten og lønnsom bedrift, ble en enorm, men ulønnsom bedrift, spøker Bezos og ler kraftig. Selv om Bezos aldri snakker om Amazons økonomiske disposisjoner, mener flere analytikere at selskapet kommer til å vise svarte tall i løpet av neste år.

Da Amazon.com åpnet sine nettsider den 16. juni 1995, fikk de innen 30 dager bestillinger fra hele 45 nasjoner. Dette mener Amazon-sjefen var helt uventet, faktisk sjokkerende. Selskapet begynte først å selge bøker. Kjent som "verdens største bokhandel" ble de raskt kjent i markedet. Siden har Amazon nesten vært alene på markedet som global e-handelsgigant. Ingen kommer i nærheten.

Men aksjemarkedet har i den siste tiden ikke satt pris på Amazons enorme vekst eller Bezos rungende latter.

Aksjekursen har rast siden mars da knekken på Internett-selskapene slo inn for fullt. Men dette, mener Bezos som så mange andre, var sunt.

- Det var jo helt vilt. Elendige ideer fikk store summer av venturekapitalister. Dette var selskaper som mente at nettet kom til å forandre alt! Det er en idiotisk tanke! Nettet kan ikke gjøre noe med hjernen vår. Den vil være den samme, sier Bezos som mener at skal man lykkes (som Amazon) må man forstå hvordan mennesket fungerer, også når det gjelder e-handel.

- Vår visjon er å skape en standard for god kundebehandling, "outstanding customer service", sier Bezos. - Det har vært målet hele tiden, helt fra vi startet.

Amazons oppstart ble finansiert med penger Jeff Bezos foreldre investerte, hele 300 000 dollar, som i dag har blitt et (midt sagt) substansielt beløp. Bezos flyttet fra Wall Street, New York, til Seattle for å etablere selskapet, og hadde et distribusjonssenter i garasjen.

- Jeg sa til min kollega like før vi satte i gang at dette enten var en genial idé eller et patetisk påfunn, ler Bezos.

Etter at selskapet fikk stor oppmerksomhet av dem som var på nettet, fikk de plassproblemer. Bezos så et marked, et enormt marked totalt uten grenser. Dermed begynte han å løpe rundt til investorer for å reise penger til en større satsing. Pengene kom, og Amazon kunne ekspandere. Og det gjorde selskapet til gangs.

Wall Street fikk sjokk da Amazon kunne bekrefte at de hadde tatt opp enorme lån og kjørt kraftige emisjoner. Bare noen uker etter at det første lånet (obligasjonslån) ble innvilget snudde Bezos seg rundt og hentet enda mer.

Dermed kunne det rulles ut. I dag har selskapet sitt distribusjonssenter i Nevada. Selskapet har også et tilsvarende senter i Seattle, hvor hovedkontoret er lokalisert. Bezos forstår bare ikke spørsmålet digitoday.no spør: Hvorfor ikke outsource?

- Vi gjør ikke det, vi står for teknikken og det aller meste av varebehandlingen selv, sier Bezos som fortsetter å si at det for Amazon er viktig å være sikker på at kundens interesser blir ivaretatt. Da kan man ikke stole på outsourcing.

Når det gjelder mobilhandel har Amazon lansert en WAP-tjeneste, men Bezos var heller fattig på visjoner for e-handel med WAP. - Det er ikke vanskelig å få til en WAP-løsning. Men jeg har den samme følelsen for WAP som jeg hadde da Internett var i barndommen. Det er ikke noe særlig å handle varer på, for å si det på den måten, mener Bezos.

Han vil ikke svare på hvor Amazon kommer til å åpne neste gang. Selskapet har foruten i USA også operasjoner i England, Tyskland og Frankrike. Det er heller tvilsomt om selskapet skal åpne et distribusjonssenter i Norden, men det kommer sikkert til Asia innen kort tid. Målet til Amazon er tross alt å bli en global aktør.

- For å være en global aktør må man være forankret lokalt. Vi satser mye på det, derfor er den tyske nettsiden vår på tysk, den franske er på fransk og den engelske er engelsk. Vi har bygget opp organisasjoner som kan det landet de er basert i. Det er svært viktig for oss, sier Bezos.

Sjefen for Amazon.co.uk (som er Amazons britiske datterselskap), Steve Frazier, sier til digitoday.no at nettopp denne lokale forankringen som Amazon har ført, har også vært nøkkelen til suksess i Europa.

- Europa er et helt annet marked enn USA. Derfor må det tas på en annen måte. Men det skal sies at vi fremdeles har mange kunder som handler over vår dotcom-site i Seattle. sier Frazier.

Til toppen