Styreformann Eric Schmidt er den klart mest utadvendte i ledertrioen til Google. (Bilde: Bloomberg/All Over Press)

- Jeg har et hjerte for Apple

Googles mektige mann om alt fra «firerbanden» til patentkrig.

Google styreformann Eric Schmidt er kjent for å være ganske frittalende, og for å komme med humoristiske bemerkninger som i blant ikke blir omfattet helt som han hadde tenkt. Onsdag var han på scenen under et arrangement ved kulturinstitusjonen 92nd Street Y i New York. Der ble han intervjuet i en times tid av Walt Mossberg og Kara Swisher i All Things D.

Et videoopptak av intervjuet er tilgjengelig nedenfor.

Firerbanden

I intervjuet berørte de tre mange ulike temaer, men en rød tråd var forholdet mellom det Schmidt kalte for «the gang of four». Dette er selskapene som Schmidt mener er ledende innen sine respektive områder og som har enorm påvirkningskraft på mye av det som skjer innen IT- og Internett-verdenen. Samtidig er de fire selskapene kunder av eller partnere med hverandre, men også konkurrenter.

– Facebook forsøker å bli verdens kommunikasjonsnav. De har en god begynnelse med en milliard aktive brukere. Amazon forsøker å bli verdens største butikk og er allerede den ledende aktøren, sa Schmidt.

Han behøvde strengt tatt ikke fortelle hvorfor Apple er med i «gjengen», siden selskapet allerede er en gigant på flere områder. Og har høyere markedsverdi enn noe annet selskap. Om Google sa han selskapets mål er å være i senter av informasjonsrevolusjonen.

– Dette begrenses av vår egne til å lage utmerkede produkter. Vi har vår andel av produkter som ikke fungerer, og forhåpentligvis avliver vi dem raskt nok, sa Schmidt. Han mener at i alle fall Apple, og kanskje også Amazon og Facebook, har ressurser nok til å konkurrere mot Google om å gjøre det samme som Google forsøker. Kart er et slikt område.

Kart er vanskelig

– Vi så lenge at Apple ville ha en egen kartplattform på grunn av alle oppkjøpene de gjorde. Men nå har Apple lært at kart er vanskelig. Google har investert hundrevis av millioner dollar for å få alt til å virke, sa Schmidt.

– Apple har gjort det svært godt de siste årene. De har gjort det svært godt med våre kart, sa Schmidt. Han ville ikke si noe om når Google Maps vil komme til iOS som en egen applikasjon, men understreket at applikasjonen uansett først må godkjennes av Apple, og at Apple ikke har godkjent alt det Google har kommet med tidligere.

Kamp mellom plattformer

Forholdet mellom Apple og Google har utvilsomt kjølnet etter at Google kom med Android. Schmidt kaller kampen mellom Apple (og iOS) på den ene siden og Android på den andre siden, for den som definerer bransjen i dag. Årsaken er størrelsen på økosystemene.

– Det har ikke vært plattformkamper i denne størrelsen tidligere, sier Schmidt og viser til at smartmobiler og nettbrett brukes av minst en milliard mennesker allerede. Antallet vil flerdobles i årene som kommer.

– Det er et mye større marked enn pc-bransjen, sa Schmidt.

Surface

Microsoft kommer snart med selskapets første virkelige datamaskin, Surface. Schmidt ble spurt om hvilken betydning dette historiske øyeblikket vil ha.

– Det vil ha stor betydning, dersom produktet fungerer, sa Schmidt. Han mener at bransjen i stor grad har gått over til en ny modell med en langt mer integrert programvare-maskinvare-opplevelse. Apple har lenge vært et eksempel på dette, men Schmidt sier at dette også foregår innen Android-økosystemet, og at det vil komme en eksplosjon av slike integrerte løsninger for alt fra biler til kjøleskap. Han avviser dog at selskapet har planer om å tilby det sistnevnte.

Bilteknologi, derimot, er Google i full gang med.

– Det at mennesker får kjøre biler, er en feil som har vart i hundre år, sa Schmidt lett spøkefullt.

– En datamaskin kan helt klart gjøre dette mer nøyaktig og tryggere enn vi kan. Så snart vi har fått fjernet noe få bugs ...

Intervjuerne spurte da salen om noen av dem noen gang hadde vært borti en datamaskin som er fullstendig feilfri. Svaret ga seg selv.

– Jeg liker bedre å kalle det for autopilot for bil, hvor føreren kan ta over. Føreren har en stor, rød nødknapp for dette, fortalte Schmidt. Han tror ikke at det vil bli slik at det vil bli lovlig for føreren å være totalt uoppmerksom på hva som foregår, inkludert slik som å sende tekstmeldinger under kjøringen. Målet er å redusere antallet ulykker i trafikken.

– Jeg tror at det realistiske scenariet er at bilprodusentene vil ta i bruk noe av det Google har utviklet for å gjøre bilene tryggere å kjøre, sa Schmidt.

Patenter

Google har lenge markert seg som en tilhenger av en reformasjon av patentsystemet, i særlig grad det amerikanske. Selskapet ser seg nødt til å bruke enorme beløp på både rettssaker og patentoppkjøp. En analyse gjort ved Stanford University viser at både Google og Apple brukte mer penger på patentsaker og -kjøp i fjor – enn de brukte på forskning og utvikling.

– Ofrene for patentsituasjonen er ikke Google, Apple eller Samsung, men de små selskapene som ikke kan kjøpe patenter for å beskytte seg selv. Dette går utover innovasjonen, sa Schmidt, som mener at det er i de små selskapene at det meste av nye jobber nå skapes i USA.

Ett eksempel fra virkeligheten på hvilke problemer det amerikanske patentsystemet kan skape for små oppstartsbedrifter, ble presentert i artikkelen The Patent, Used as a Sword som ble publisert av New York Times sist søndag. I historien blir et lite selskap, Vlingo, anklaget for å krenke patenter eid av Nuance, en større aktør innen talegjenkjenning. Vlingo, som allerede hadde fått en tå innenfor hos Google og Apple, ender opp i retten, frikjennes av juryen, men har da brukt tre millioner dollar på rettsutgiftene. Kontakten med Google og Apple har gått tapt, og den finansielle situasjonen til selskapet gjør at det ikke har mulighet til å nye runder i retten for å svare for fem andre søksmål fra Nuance. Historien ender med at Vlingo selges til Nuance, som i dag leverer taleteknologi til Apples Siri-applikasjon.

App før web

Schmidt fortalte i intervjuet også at han tror nye aktører i tiden framover vil prioritere å lage systemspesifikke mobilapplikasjoner før de senere lager webapplikasjoner. Årsaken til dette er nettopp den store utbredelsen av smartmobiler, sammen med de kraftige egenskapene smartmobilene har, med sine integrerte sensorer og med nettskyen i bakgrunnen for de tunge oppgavene.

I intervjuet omtaler Schmidt også Googles forhold til Yahoo etter at tidligere Google-ansatte Marissa Mayer overtok roret der. Han snakker også om Kinas sensur og om hvilken rolle Motorola Mobility spiller i forhold til Google.

Schmidt var administrerende direktør (CEO) i Google fra 2001 til 2011. Han synes ti år i en direktørrolle er nok, men fikk i intervjuet likevel et spørsmål om hvilket selskapet han ville lede, dersom han fikk muligheten.

– Det ville ha vært Apple. Jeg har et spesielt hjerte for selskapet, i tillegg til at de har mest penger, sa Schmidt, som satt i Apples styre mellom august 2006 og august 2009.

    Les også:

Til toppen