Jeg HATER forbrukerkonkurranser

Jeg har laget dem, men bruker dem sjelden.

Jeg har et sammensatt forhold til forbrukerkonkurranser. Jeg liker dem ikke. Likevel har jeg laget svært mange. Jeg deltar i dem en sjelden gang, men jeg har aldri vunnet!

I dag har jeg oppdaget en site som kanskje kan være begynnelse på slutten på dette evinnelige maset om å vinne en ditt og å vinne en datt. Nettstedet heter konkurranse.no

Bekjennelse: I min ungdom jobbet jeg i et reklamebyrå som sannsynligvis hadde verdensrekord i forbrukerkonkurranser. Vi jobbet for Coca-Cola, L'Oreal, Freia og "you name it", og vi laget konkurransefoldere, sjokkselgere, takheng, vippetasser, forhandlerannonser på dagen og drømte om slagord om natten.

Allerede den gang hadde jeg et temmelig kynisk forhold til forbrukerkonkurransene. Den eneste grunnen til at vi i sin tid foreslo forbrukerkonkurranser, var at vi ønsket "torgplassen" i butikkene. Med godt innsalgsmateriell, en spennende konkurranse og en fin premie, fikk vi sjokkselgerne inn i butikken, ut på kjøpmannens torg. Slik solgte vi uendelig mye mer Coca-Cola, Studio Line og "you name it".

Forbrukerkonkurranser har utviklet seg mye siden dengang. Først og fremst fordi handelen ikke lenger er lettlurte kjøpmenn på hjørner, men kjedeledere i forhandlingsmøter.

Dessuten har den teknologiske utviklingen bidratt til en viss foredling. Før het det "tegn og vinn", så ble det "skrap og vinn", deretter "ring og vinn" og akkurat nå heter det "klikk og vinn".

I dag er jeg kommet til en ny erkjennelse: Jeg HATER forbrukerkonkurranser. Jeg har alltid hatet dem.

Jeg synes de er noe elendig møl, jeg tror ikke de virker, jeg tror ikke annonsørene utnytter de mulighetene som ligger i dem, og jeg synes at folk som deltar i slike konkurranser roter bort livet sitt! Jeg tror det kan være fordummende å skrive et slagord for Byggmakker.

En effekt av denne min fortid som forbrukerkonkurransetekstforfatter, er at jeg fremdeles kan skrive en forbrukerkonkurransetekst i blinde, direkte fra lillehjernen: "Stor konkurranse. Vinn en splitter ny Opel Astra! Alt du trenger å gjøre er å svare på tre spørsmål og å skrive et slagord for"

Men nå er det slutt! Og herved fremskriver jeg min absolutt siste forbrukerkonkurransetekst: Vinn CD-er, Porsche, reisegavekort, Fiat Punto, t-skjorte, oppblåsbar Britney, englandstur, 1000 kroner, mp3-spiller, niveaprodukter, bøker, landslagstrøyer, sparkesykkel og en tur til Ibiza.

Alt du trenger å gjøre er å gå til konkurranse.no. Der finner du en oversikt over hvilke konkurranser og premier som er tilgjengelige akkurat nå.

Konkurranse.no er en fantastisk idé, og jeg tror at dette nettstedet kan være begynnelse på slutten for dumme forbrukerkonkurransen. Godt plassert mellom annonsører og forbrukere, med god oversikt over begge markedene, kan konkurranse.no systematisere, katalogisere og gjøre det enkelt for meg som forbruker å finne frem til den konkurransen som passer for meg.

Jeg kan f.eks. søke på reiser og få en oversikt over forbrukerekonkurranser hvor premiene er reiser. Jeg kan gjøre unna 10-12 forbrukerkonkurranser i timen. Og tenk på hvilke utviklingsmuligheter som ligger i tjenesten!

F.eks. "Motta en mail hver gang noen deler ut en bil, en båt, en hytte eller et telt - alt etter hva du er interessert i." Og hva med denne? "Lag dine egne sider på konkurranse.no - mykonkurranse.no! Lagre personalia og slagord"

At konkurranse.no er en verdiskapende tjeneste for forbrukere, er det neppe noen tvil om, men hva med annonsørene? Er tjenestene verdiskapende for dem?

Annonseselgerne fra konkurranse.no, vil sikkert si til Coca-Cola, L'Oreal, Freia og "you name it", at konkurranse.no kan øke trafikken til sitene deres med opptil flere prosent. Og de har sikkert noen andre argumenter på lager også.

Men jeg for min del tenker at med konkurranse.no blir dusteriet sånn til de grader satt på spissen, at annonsører burde bidra til å lede annonsører inn på nye tankebaner.

Hva og hvordan, får vi komme tilbake til. Jeg for min del slutter her, mens leken er sånn passelig god.

PS. Selv har jeg ennå ikke vunnet noe i en forbrukerkonkurranse, men svigermoren min vant en gang en kaffetrakter med følgende slagord:
"Følg med i tida ? drikk Gevalia".

Til toppen