Jeg skammer meg Janco

Jeg: Jeg bestiller herved en sekk poteter. Janco: "Vi har mottatt din email, denne vil bli besvart snarest mulig." Jeg: Jeg bestiller også en sekk gulrøtter. Janco: "Hei! Vi selger dessverre ikke poteter. Prøv www.bondelaget.no."

Unnskyld Janco! Jeg holdt på å gjøre en brøler.

Jeg holdt på å henge dere ut her på digi.no. En god kollega av meg bestilte nemlig kabel-TV av dere for en uke siden. Da fikk han til svar at dere ville besvare mailen snarest mulig. Så gikk det én uke, før han purret. Da fikk han det samme svaret.

Og så begynte vi å snakke om alle firmaene som (bare) autosvarer. Og så var det at jeg bestemte meg for å henge dere ut.

Men midt i seansen min, mens jeg holdt på å bestille grønnsaker, våknet dere, ringte kollegaen som skulle ha kabel-TV og fikk avgårde et skikkelig svar til meg.

Jeg beklager Janco. Jeg burde ha prøvd å henge ut et annet firma i stedet. Det finnes så mange å ta av. Det finnes så fryktelig mange firmaer der ute som autosvarer meg i vilden sky, ­ som ikke leser mailer, ­ som faktisk går glipp av kunder, av samme grunn. Firmaer som bare har forstått halvparten, sånn cirka halvparten, av den kontrakten de inngår med kundene sine idet de går på web.

Kontrakten er omtrent som følger: Har du en web, bør kundene dine kunne kontakte med deg over Internett. (Mange har forstått såpass.) Men kontrakten fortsetter: Når kundene kontakter deg via Internett, må du svare dem, og det på en meningsfull måte.

PS. Jeg skammer meg Janco. Jeg skammer meg såpass at jeg utsetter meg selv for følgende botsøvelse: Jeg lover herved å svare på alle mailer innen 8 timer i hele juni. Helt automatisk.

Til toppen