Jentene trekker familien med i dataspill

Det er familiespill som drar opp salget av dataspill, og jentene er de mest ivrige.

Nesten halvparten av alle dataspillene som selges i år er sosiale familiespill. Og jentene har overtatt kontrollen, skriver elektrokjeden Expert i en pressemelding.

I fjor sto familiespillene for mer enn 30 prosent av spillsalget. Hittil i år er tallet nærmere 50 prosent.

Før kjøpte jentene spill til kjæresten eller sønnen, men nå skal de selv være med og spille. Og det er først og fremst de sosiale familiespillene som trekker jentene.

Spillsjef Ståle Braathen i elektrokjeden Expert mener de nye dataspillene fyller rollen brettspill som Monopol eller Trivial Pursuit har hatt som familiekveldens midtpunkt.

De sosiale familiespillene er som regel synge- eller spørrespill. Menyene og stemmene er norske. Alt du skal gjøre for å spille er å velge riktig svaralternativ med en håndkontroll eller treffe tonen i mikrofonen.

– Disse spillene stiller ingen krav til datakunnskaper. Selv om du aldri før har spilt et eneste dataspill er du i gang på fem minutter. Selv mor, eller bestemor for den saks skyld, kan spille, sier Braathen.

– Norge er et av de landene i Europa hvor det er tettest mellom spillemaskinene. I Norge står det nå en spillemaskin i hvert tredje hjem, sier leder Espen Tollefsen i Norsk spill- og multimedia leverandørforening, NSM.

NSM regner med at det vil bli solgt spill og spillemaskiner for en plass mellom 1,5 til 2 milliarder kroner over disk i Norge i år.

Det er særlig spørrespill som Buzz og karaokespill som Singstar som har gjort at det er langt flere jenter og kvinner som kjøper spill nå enn tidligere.

Tollefsen i NSM mener jentenes inntog på spillarenaen kommer til å resultere i flere typer sosiale spill.

– Foreløpig er det bare tre spillserier som kan kalles sosiale dataspill. Det vil komme langt flere, sier han.

Til toppen