Jenter strømmer til IT-studier på NTNU

En vellykket reklamekampanje har mer enn tredoblet antall søknader fra jenter til NTNU i år.

IT-bransjen har over flere år skreket etter flere jenter, og IKT-Norge og toneangivende IT-bedrifter har slått seg sammen for å på hvordan man kan gjøre IT-bransjen attraktivt for kvinner.

digi.no har tidligere skrevet om at jenter som studerer på NTNU ofte har blitt kapret midtveis i studiene av IT-bedrifter som ønsker å sikre seg denne arbeidskraften. De har som studenter blitt fulgt opp med treningskurs tilpasset bedriftene.

    Les også:

Nå har en reklamekampanje til nesten 600 000 kroner klart å sikre seg 60 jenter til IKT-linjene på NTNU mot bare 16 i fjor.

- Med tilbud om studieplass til 275 prosent flere jenten må reklamekampanjen betegnes som en suksess, sier prosjektleder for Jenter og Data ved NTNU Sølvi Silset til Computerworld.

NTNU går dermed mot strømmen med 18 prosent økning på IKT-linjene, mens det ellers i landet er en nedgang på disse studiene.

NTNU har jobbet sterkt for å få kvinner til å forstå at samfunnet trenger flere kvinnelige teknologer som kan være med å bestemme hvordan framtida skal formes.

I reklamen var budskapet enkelt utformet med at : Kvinner i IT-bransjen er attraktive på jobbmarkedet.

Reklamekampanjen ble spredt i form av annonser i aviser, magasiner, Internett og SMS.

Prosjektet Jenter og Data ble startet opp i 1997 for å få flere kvinner til å søke og fullføre IT-studiene ved NTNU.

NTNU mener at kulturell bakgrunn, erfaringer og interesser har mye å si når vi skal skape teknologiske løsninger. Jenter og gutter kan ofte bidra med forskjellige ideer, og kan se andre utfordringene og løsninger. Samfunnet trenger mennesker til å ta ulike utfordringer – og komme opp med løsninger.

Til toppen