Jippi for Pippi

Pippi Langstrømpe på CD-ROM har fått svenske foreldre og besteforeldre til å tømme lommene sine. 270.000 eksemplarer er solgt hittil. Og nå har Pippi fått kontrakt med Unicef.

Norske barn har til nå være vant til å lese Pippi-bøker og se verdens sterkeste jente på TV og kino. I fjor kom det nyeste tilskuddet fra Astrid Lindgren; en helaftens tegnefilm.

Likevel er det et mer originalt produkt på markedet som har gjort Lindgren til en rikere pensjonist. En Pippi Langstrømpe CD-ROM ble planlagt allerede for fem år siden etter at sjefen for et svensk multimedieforlag hadde møtt forfatteren på et sykehus.

Ifølge Dagens Industri skal Lindgren ha sagt at "hvis barna synes CD-ROM er morsomt, synes jeg det óg".

Dermed ble det skapt et interaktivt produkt som barn, presumptivt i alderen 3-5 år, kan leke med i timevis på datamaskinen. Salget gikk imidlertid tregt i begynnelsen og det var ikke før i fjor at seks sifre dukket opp på horisonten for selskapet bak CDen, Ahead Multimedia.

Ifølge en pressemelding ble det inngått distribusjonsavtaler med både Posten og SAS i 1998. I løpet av 11 måneder har 110.000 enheter blitt solgt og CD nummer 200.000 ble levert i desember.

Dagens Industri mener at dette skal ha innbrakt 18 millioner svenske kroner til Ahead Multimedia og fire millioner i royalties til Astrid Lindgren og Nordic Licensing ved utgangen av 1998.
Fremgangen bare fortsetter mot årtusenskiftet. I årets fire første måneder er 70.000 nye kopier levert til kundene, og 150.000 interesserte står på bestillingslisten. Og det er før Ahead får utbytte av at Unicef har kommet inn i bildet.


FNs barneorganisasjon har valgt Pippis CD som det første multimedieproduktet som skal komplementere de klassiske julekortene de fleste av oss får tilsendt én gang i året.

Hittil har CDen blitt produsert på tolv språk med Norden og Holland som de viktigste markedene. Avtalen med Unicef fører til salg av CDen i 40 land med Unicefs logo som ekstra salgsargument. Kombinasjonen av veldedige formål og underholdningsprodukter har tradisjonelt vist seg å ha et enormt potensial for eksplosivt salg.

CDen har vært lansert på det store amerikanske markedet tidligere uten særlig suksess. En relansering både på engelsk og spansk på det markedet pluss Pippi på arabisk er imidlertid nært forestående.

Til toppen